گیومه شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو نمایش

گيومه

ما در سینمای ایران مشکل بازیگر داریم

علی طالب آبادی گفت: ما در سینمای ایران مشکل بازیگر داریم. باید قبول کنیم هنوز سینما ایران به صنعت تبدیل نشده است.حتی فیلم‌های موفق ما نیز سبک خاص خود را دارند.

1399/04/31
|
12:58

در برنامه دوشنبه شب به علاوه نمای نقره‌ای اسماعیل باستانی مجری و تهیه کننده این برنامه گفت: در برنامه نمای نقره‌ای درباره فیلمنامه صحبت کردیم و به همین بهانه مهمان ما در این برنامه علی طالب آبادی فیلمنامه نویس خوب کشورمان است.
از جمله فیلمنامه‌های طالب آبادی می‌توان به زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و ماهی سیاه کوچولو اشاره کرد.
باستانی در ادامه گفت: برای یک فیلمنامه نویس بخش مهمی است که آثارش در ذهن مخاطب بماند و علی طالب آبادی بیشتر آثارش در ذهن ما مانده است.
طالب آبادی درباره کم کاری خود گفت: من کارهایی را نوشته‌ام و بدون اینکه نامی از من برده شود ساخته شده است.
یعنی گاهی تهیه کننده و کارگردان کار را به سمتی خواهند برد که فکر و ایده من نیست که باعث می‌شود من اعلام کنم که علاقه ندارم این فیلمنامه به اسم من ثبت شود و این موضوع هم بسیار وحشتناک است
محمدرضا مقدسیان کارشناس برنامه نیز درباره سینما گفت: عده‌ای می‌گویند مشکل اصلی سینمای ایران فیلمنامه است.
طالب آبادی گفت: متاسفانه همیشه این موضوع مطرح است می‌توان از منظر یک فیلمنامه نویس گفت بازیگران نمی‌توانند فیلمنامه خوب را بازی کنند. اما خب جواب درستی نیست.
باید گفت مجموعه عوامل هستند که فیلم را می‌سازند و این حرف که فیلمنامه خوب نداریم حرف هوشمندانه‌ای نیست.
مقدسیان درباره درصد فروش نیز گفت: ما بازیگرانی داریم که از درصد فروش نیز دستمزد می‌گیرند
طالب آبادی نیز در جواب گفت: فیلمنامه نویس به نوعی همه چیز یک کار است اما شاید مظلومترین بخش تولید است.
یک فیلمنامه نویس می‌تواند آنقدر سکانس خرد بنویسد که هزینه تولید را بالا ببرد اما یک فیلمنامه نویس حرفه‌ای می‌تواند به تولید کمک کند.
او در ادامه گفت ما به همان اندازه که بازیگر و کارگردان خوب داریم فیلمنامه نویس خوب هم داریم.
مقدسیان درباره اوضاع سینما گفت: مقصر اینکه در سینمای ایران اقوال خوب آنچنانی نداریم چیست؟ در آخر چه کسی مقصر است آیا عوامل تولید یا متن؟
طالب آبادی گفت: گاهی دیالوگ‌های یک کاراکتر بسیار مهم است که مثلاً یک سکانس دارد، اما عوامل تولید آن نقش را به کسی می‌دهند که شوهر خاله فلانی است و آن بازیگر کل کار را به هم می ریزد.
طالب آبادی تاکید کرد: ما در سینمای ایران مشکل بازیگر داریم.
ما موقع بستن کار به مشکلات زیادی می‌خوریم.
باید قبول کنیم که سینمای ایران کم بضاعت است.
من از نویسندگانی هستپ که از ابتدا تا انتها در تولید هستم و نتیجه کار برای من مهم است.
طالب آبادی در پایان گفت: باید قبول کنیم هنوز سینما ایران به صنعت تبدیل نشده است.
حتی فیلم‌های موفق ما نیز سبک خاص خود را دارند.

دسترسی سریع
گیومه