رادیو فقط شنیدنی نیست!

مجموعه «ارادتمند آقای خاص» مدتی قبل در قالب «رادیو پلاس» به روی آنتن رادیو نمایش رفته است و این روزها از آنتن شبكه تلویزیونی نسیم نیز در حال پخش است.

1400/08/08
|
16:22

رادیو پلاس عنوان جدید رسانه‌ای صداپایه است كه برای نخستین بار توسط محسن سوهانی، فریدون محرابی و نوژان حیدری طراحی شده و در قالب مجموعه نمایشی با نام «ارادتمند آقای خاص» به مرحله تولید رسیده است.

محسن سوهانی مدیركل مركز هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش به عنوان ایده‌پرداز و فریدون محرابی و نوژان حیدری، به عنوان كارگردان با این مجموعه همكاری دارند كه در ادامه این مطلب، مصاحبه ایسنا با این افراد را می‌خوانید:

محسن سوهانی در توضیح رادیو پلاس گفت: به صراحت می‌گویم كه این كار را برای اولین بار در دنیا طراحی كرده‌ایم و البته در ابتدای این راه هستیم. كارهایی كه قبلا انجام می‌شد، صرفا به تصویر كشیدن نمایش‌های رادیویی بود؛ یعنی تحت عنوان رادیو نما در مرحله ضبط از كارها تصویر گرفته و پخش می‌شد؛ در واقع «اثر» نمایش رادیویی تلویزیونی می‌شد اما ما در اینجا ژانری طراحی كرده‌ایم كه تلفیقی است. یعنی پشتوانه نظری و مطالعاتی دارد و اسمش رادیو پلاس است. در دنیا بسیاری از مدیوم‌های تلفیقی تجربه شده، مثلا در پراگ كه مهد انیمیشن است ما رادیو انیمیشن را داریم و اینها همه تلفیق‌های بین دو مدیوم است اما وقتی می‌گوییم رادیو پلاس یعنی از یك رسانه صدا پایه خلاق صحبت می‌كنیم كه با چند مدیوم دیگر تلفیق شده و ژانر جدیدی است.

وی افزود: رادیو پلاس یك كار تجربی است كه باید وارد آن بشویم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. در این برنامه «ارادتمند آقای خاص» از نظر تصویری به مثابه یك كار تصویری نه صرفا یك كار تلویزیونی استفاده شده است و نورپردازی شكل خلاقانه‌ای دارد كه تا به حال نداشته ایم.

سوهانی تأكید كرد: همیشه، به‌خصوص برای ایجاد تحول و تولید كارهای نو، اعتماد به جوان‌ها نتیجه می‌دهد. این كار گروهی هم نتیجه همین اعتماد بود. باید از زحمات فرزام محبی، مدیر جوان، خوش‌فكر و پرتلاش برنامه‌های مستند و تركیبی رادیو نمایش كه نقش پررنگ و سهم ویژه‌ای در مدیریت پروژه و تولید این اثر داشت تقدیر و تشكر ویژه‌ای داشته باشم.

در ادامه فریدون محرابی از كارگردانان این مجموعه گفت: «رادیو پلاس» نه نمایش رادیویی است و نه تئاتر، نه رادیو تئاتر و نه سینما و نه تلویزیون بلكه از تمام این ظرفیت‌ها استفاده می‌كند، همین‌طور از تمامی هنرها می‌تواند وام بگیرد و در نهایت در مرحله‌ی پُست پُروداكشن یا به اصطلاح پای میز تدوین كار نهایی آماده می‌شود. بنیان آن صداست و فرق اصلی آن با رادیو تئاتر این است كه رادیو پلاس یك كار تصویری است و «رادیو تئاتر» را در ارتباط مستقیم با تماشاگر یا در سالن تئاتر تعریف كرده ایم.

وی افزود: آنچه در نمایش رادیو قابل تصویرسازی نیست و توصیفی می‌شود، سر آغاز استفاده از تكنیك‌های رادیو پلاس است. در حقیقت تعاملی بین دیدن و شنیدن می‌تواند باشد كه با هم‌افزایی در فضاسازی تصویری و فضاسازی شنیداری ایجاد می شود.

محرابی درباره نگارش نمایشنامه برای رادیو پلاس گفت: ما مواجه شدیم با یكسری نمایشنامه كه به زحمت دوست عزیزم امین رهبر برای معاونت اجتماعی ناجا نوشته و تهیه شده بود و آثاری نبود كه از ابتدا برای رادیو پلاس طراحی كرده باشیم.

محرابی خاطرنشان كرد: عناصر بصری در آثار نوشتاری شامل رمان، نمایشنامه، فیلمنامه برای تبدیل به درام رادیویی به عناصر شنیداری تبدیل می شوند و این تبدیل «تنظیم نمایشی» نام دارد. به همین ترتیب با دوستان در دفتر ادبیات نمایشی به این نتیجه رسیدیم كه آثار نوشته شده برای مدیوم رادیو پلاس باید ظرفیت تهیه و تولید برای این مدیوم را داشته باشند.



همچنین نوژان حیدری دیگر كارگردان مجموعه رادیویی«ارادتمند آقای خاص» در توضیح «رادیو پلاس» گفت: رادیو پلاس در واقع تلفیق مدیوم‌های مختلف است كه بر پایه مدیوم رادیو اتفاق افتاده است. البته در گذشته هم تلاش‌هایی برای تلفیق رادیو با مدیوم‌ های دیگر صورت گرفته؛ مثل رادیو تئاتر اما، ما پایمان را فراتر از آن چهار چوب گذاشته‌ایم و خودمان را محدود به مدیوم خاصی نكرده‌ایم.

او در پاسخ به این پرسش كه ژانر رادیو پلاس با كارهای دیگری همچون تئاتر رادیویی كه آن هم تركیب صدا و تصویر است چه تفاوتی دارد؟ توضیح داد: در رادیو پلاس دستمان برای خلاقیت و ایده‌پردازی باز است و می‌توانیم از المان‌هایی مثل نورپردازی، طراحی صحنه و لباس، گریم و یا مثلا از كلاژ تصاویر دیجیتال، انیمیشن، عكس و از این قبیل المان ها استفاده كنیم. این تفاوت رادیو پلاس با كارهای دیگر است.

حیدری افزود: همان‌طور كه می‌دانید به هر حال رادیو پلاس كودك نوپاست. بنابراین برای تكمیل سیر مطالعاتی نیازمند زمان و آزمون و خطا در این راه هستیم. اما لازم به ذكر است كه رسالت اصلی رادیو پلاس، تاثیر مضاعف بر مخاطب است، كه با هم‌افزایی فضاسازی تصویری و فضاسازی صوتی كه در نمایش رادیویی وجود دارد به این مهم دست می‌یابد.

او در پاسخ به این سوال كه به غیر از نمایش «ارادتمند آقای خاص» آیا نمایش‌های رادیویی دیگری هم در این قالب ساخته شده یا نه؟ پاسخ داد: در حال حاضر فقط نمایش «ارادتمند آقای خاص» را در این مدیوم تولید كرده‌ایم اما حتما در آینده نمایش‌های دیگری را هم در این قالب خواهیم ساخت. امیدوارم در مراحل بعدی به‌ كمك همكارانم بتوانیم با فراغ بال بیشتری عمل كنیم و این مدیوم جدید را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر شما یك ورژن دمو از آنچه كه مد نظر ما هست را مشاهده می‌كنید.

حیدری در پایان درباره فعالیت رادیو پلاس در فضای مجازی توضیح داد: در فضای مجازی برای خود كار مستقلا صفحه‌ای نداریم اما نمایش «ارادتمند آقای خاص» از سایت تلویبیون قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، مجموعه «ارادتمند آقای خاص» به كارگردانی فریدون محرابی، نوژان حیدری، سردبیری شهلا دباغی، نویسندگی جعفر غلامپور، سیمین بنایی، حكیمه فرهنگ مهر، شهلا دباغی، فاطمه حسنوند، سهیلا خدادادی، تهیه‌كنندگی رادیویی نوید جولایی، فرزام محبی مدیر برنامه‌های مستند و تركیبی رادیو نمایش، افكتوری محمدرضا قبادی فر، صدابرداری علی حاجی نوروزی، مدیر تولید میثم كریمی، مدیر تصویربرداری حامد جوانی، طراح نورپردازی علیرضا نصرتی، ساخت تیزر امیر شعیبی، گرافیك مسعود ساعت ساز و با بازی ایرج نوذری، فرید قبادی، سیروس همتی، ماكان رضایی پور، نوشین حسن زاده، نازنین مهیمنی، عاطفه محرابی، محمد مجدزاده، مجتبی طباطبایی، نگین خواجه نصیر، مسعود زنوزی راد، داریوش شهبازی، احمد هاشمی، مهدی محرمی، میثم كریمی، كیمیا آژیراك و مجید قهرمان پور تهیه شده است كه این روزها ساعت 18:30 از شبكه تلویزیونی نسیم در قالب برنامه «نمای رادیو» پخش می‌شود.

انتهای پیام

دسترسی سریع