ارزیابی هنرمندان و مسوولان از تأثیر کرونا در رادیونمایش

هنرمندان در رادیو نمایش به ارزیابی تأثیر کرونا بر فعالیت هایشان پرداختند.

1399/07/15
|
12:05

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش ، جواد روستایی ، مهران رجبی و علیرضا قاسم خان درتماس تلفنی با «گیومه» رادیو نمایش از تأثیر کرونا بر فعالیت هایشان گفتند.
در این برنامه نگین خواجه نصیر به عنوان مجری و مصطفی محمودی در مقام کارشناس حضور داشتند و قسمت هایی از گفتگوی ایشان با مهمانان برنامه را در ذیل خواهید خواند.
مهمان تلفنی اول : جواد روستایی «رئیس انجمن نمایش استان مرکزی »
کارشناس :باوجود اقای روستایی اتفاقات خوبی در استان مرکزی افتاد بخصوص در دوران کرونا خیلی از فعالیت ها ازقبیل نمایشنامه خوانی،تئاترو جشنواره های انلاین اما در این دوسه ماه اخیر بنظر می رسد این فعالیت ها کم رنگ شده ، دلیل آن چیست ؟
مهمان : ما وقتی کارمان را در فضای مجازی شروع کردیم جزو استانهایی بودیم که سعی کردیم سالن هایمان را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی حفظ کنیم ولی بعد از مدتی شرایط حادتر شد وفضا بهم ریخت ، هفت ماهی می شود که گروه های تئاتری دچار مشکل مالی و اقتصادی شدند ولی در حال حاضر برای جشنواره ی استانی آماده می شوند، البته ما در ماه محرم در فضای باز و بارعایت موارد بهداشتی اجرا داشتیم ونمایش در کربلا چه گذشت برای اجرا در تئاتر شهر دعوت شده بود که به اجرای پایانی رسید.
کارشناس :با توجه به سهمیه بندی کمک هزینه برای استانها ، هزینه ها برای استان شما چگونه بوده ؟
مهمان : ما اصلا هزینه ای دریافت نکردیم و در جلسه ای که با حضور چند تن از هنرمندان داشتیم ،اعتراض کردیم که ما بدون دریافت هزینه در شروع این بیماری همه گیر جشنواره ی خانگی را اغاز کردیم ولی متاسفانه در کشور ما همه ی شغل ها صنف دارند ولی انگار که در فضای حکومتی و دولتی ما به تئاتر به عنوان شغل نگاه نمیکنند و فکرمیکنند تئاتر یک سرگرمی است ، در صورتی که خیلی ها از این راه امرار معاش می کنند و این سه ماهی که قرار بوده برای بیمه کمک کنند بخشی از آن انجام نشده است.
مهمان دوم گیومه :مهران رجبی
مجری : خیلی ناراحت شدیم که شما مبتلا به کرونا شدید الان وضعیتتان چگونه است ؟
رجبی : حدودا بیست و دو سه روز پیش به زنجان آمدم برای سریال «صبح اولین روز» که زندگی نامه شهید مجید شهریاری است و نمی دانم کجا گرفتار این ویروس شدم ولی روز بیست و چهارم که سر صحنه بودم احساس تب داشتم و یکی از بچه های گروه که راننده ی امبولانس بیمارستان امام حسین زنجان بود مرا به بیمارستان برد، تست گرفتم و گفتند که خیلی شدید است و 15 روز در یک محیط مجزا بستری شدم .
در این 15 شب حدودا 100عدد امپول به من تزریق شد ولی25 درصد ریه ام درگیر شده بود وبا تب و سردرد و بیحالی و تهوع و با میزان دردی که بدنم متحمل شد، حدود ده کیلو وزن کم کردم و الان دوباره شروع به کار کردم .
سریال «صبح اولین روز» دوماهی است در زنجان شروع به کار کرده وزندگینامه ی شهید مجید شهریاری دانشمند هسته ای است که 20درصد اورانیومی که در آن زمان کشور نیاز داشت را طراحی کردند و ارائه دادند.شهید شهریاری اهل زنجان بودند ، در حال حاضر گروه دوران کودکی تا نوجوانی را تصویر برداری میکنند که از روزهای آینده گروه به تهران منتقل می شود.
کارشناس : ده سالی که از ترور شهید شهریاری میگذرد ، ایشان سال 89 به شهادت رسیدند و معاونت امور صداوسیمای استان ها این سریال را با نام صبح اولین روز که 30 قسمت است با کارگردانی حسین تبریزی و تهیه کنندگی مصطفی علمی فرد که ظاهرا نزدیک به 500بازیگر در این پروژه ایفای نقش میکنند جلوی دوربین برده است.کاوه ی خداشناس در نقش شهید شهریاری و اقای مهران رجبی در نقش پدر بزرگ شهید است.
مهمان سوم : علیرضا قاسم خان تهیه کننده سینما و فیلم روزهای نارنجی
کارشناس : برای ما از «روزهای نارنجی» بگویید و اکرانی که به صورت انلاین صورت می گیرد آن هم بعد از سه سال که از ساخت فیلم می گذرد و اولین فیلم ارش لاهوتی در مقام کارگردان ونویسندگی است و داستان زندگی پر فرازو نشیب زن میانسالی است که به واسطه ی استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ های مرکبات شمال کشورحضور دارد وهدیه تهرانی ، علی مصفا و مهران احمدی بازیگران آن هستند ، این فیلم در جشنواره فجر 96 اکران شد ولی اکران عمومی نداشت ، چه شد که این روزها به اکران انلاین رضایت دادید ؟
مهمان :وقتی یک فیلم تولید می شود ، مرحله ی بعد گرفتن پروانه ی نمایش آن است. ما پروانه ی نمایش گرفتیم و با یک پخش کننده ی معتبر در ایران تماس داشتیم و قرارداد پخش بستیم ولی زمینه مهیا نشد و واقعیتش این است که جایی برای اینگونه فیلمها در ایران وجود ندارد .ما در این فیلم نه خیانت نه مواد مخدر و نه هیچ کدام از رذالت هایی که در سینمای ایران به نمایش در می آید را نشان ندادیم، بلکه برای ما زندگی شریف انسانها و زنان زحمت کشی که در این کشور کار میکنند مهم بوده ، ما فیلم کار افرینی نساختیم که بگوییم از حوزه ی درام خارج شدیم و این تنها فیلم ایرانی است که بالای 20جایزه ی بین المللی گرفته، به نظرم سفره ی سینمای ایران کامل نیست و دارند با کمدی های سخیف و به بهانه ی این که مردم ما نیاز به شادی دارند بازار را پر میکنند ولی تمام تلاشمان این است که سینمای واقعی را به مردم نشان بدهیم و از حواشی دور بمانیم .

دسترسی سریع