مسعود ده نمكی در گفت و گو با برنامه زنده «گیومه»رادیو نمایش اعلام كرد كه مورد حمایت قرار نگرفته است و فیلم هایش در بخش خصوصی ساخته شده اند.
به گزارش روابط عمومی اداره كل هنرهای نمایشی رادیو، ده نمكی ضمن اعلام این مطلب افزود: به هر حال این ذهنیتی كه نمی شود آن را شكست ولی شما می بینید بقیه آثاری هم كه خیلی ها می گویند ملتهب است به سفارش خود سیستم و نظام ساخته شده است مثل فیلم مارمولك یا فیلم آدم برفی ، حتی در سینمای غرب هم فیلم های ضد جنگشان با مداخله پنتاگون ساخته می شود ،همه جای دنیا همین است و اینجا هم همین مناسبات هست ولی به نظر من همین آثاری كه می آیند در جشنواره جایزه می گیرند گرایش سیاسی آنها به كدام سمت است ؟ مثل فیلم شبی كه ماه كامل شد نرگس آبیار گرایش سیاسی آن كدام طرف است ؟ یا فیلم هایی كه مهدویان می سازد گرایش سیاسی آن كدام طرف است ؟
ده نمكی تاكید كرد : اینكه آدم های آن جناح سیاسی می آیند این جناح سیاسی از آنها حمایت می كنند و فیلم می سازند یا آنهایی كه در جناح چپ قرار دارند ولی جناح راست از آنها حمایت می كند به نظر شما كدامش بدتر است ؟
ده نمكی در پاسخ به این سوال كه آیا صاحبان دیدگاه های مختلف و سلائق مختلف سیاسی كه موضع مخالف با مسعود ده نمكی دارند این امكان را دارند كه به نقد دو طیف سیاسی بپردازند و مورد حمایت قرار گیرند ؟ گفت : من مورد حمایت قرار نگرفته ام ، فیلم هایم در بخش خصوصی ساخته شده اند تاجایی كه مثل اخراجی های 3 مورد برخورد هم واقع شد
اما اتفاقا خیلی از جریانات روشنفكری هم، امكانات و بودجه می گیرند كه فیلم سیاسی و تاریخی بسازند ، قراردادهای متعدد دارند ، حتی سریال های نمایش خانگی هم كه ساخته می شود به نوعی وابسته به جریانات ساختار قدرت در كشور هست و آنهایی كه جوایز بین المللی گرفتند حتی اگر نوع نگاه زیر پوستی هم داشته اند با پول بانك فلان و فلان این كارها را كرده اند .
ده نمكی ادامه داد : سینماگر اگر سینماگری باشد كه به منافع ملی كشورش اعتقاد داشته باشد حتما سوژه های بكری وجود دارد كه احتیاج به تخیل نداشته باشد .
در ایران از زاویه منتقدانه به مسائل سیاسی پرداخته نمی شودو دلایل متعددی هم دارد كه بخشی از آن به جامعه شناسی ما برمی گردد ،واقعیت این است كه مخاطب ایرانی با قصه گویی ارتباط بیشتری برقرار می كند اما با فیلمی كه پایان بازداشته باشد،ارتباط برقرار نمی كندچون مخاطب عام این را دوست ندارد اما ممكن است مخاطب روشنفكر این را بپسندد.
وی افزود: من هم در آثار خودم به مسائل سیاسی نزدیك شدم ، در مستند «كدام استقلال ، كدام پیروزی» به نقد دو جناح سیاسی كشور پرداختم و در «اخراجی های سه» و «رسوایی دو»هم همینطور كه به شدت سیاسی هستند .
ده نمكی افزود: من اگر هر كاری كرده ام با پول جیب خودم كار كرده ام و حمایت مردمی پشت آن بوده است.
این كارگردان ادامه داد : فیلم فقر و فحشا را كه توقیف كرد ؟ دولت اصلاح طلب ها ، اینها كه دم از آزادی بیان می زنند این فیلم را توقیف كردند .
من اگر حرف زدم همیشه حرفم تاوان های سختی داشته است ، سه نشریه داشتم بسته شد ، فیلم ساختم فیلمم توقیف شد ، با اخراجی های یك آن برخوردها شد كه هنوز هم كه هنوز است شما در هر نظر سنجی جامعی در كشور شركت كنید مردم آن را بهترین فیلم تاریخ بعد از انقلاب عنوان كرده اند .این حرف من نیست همین صدا و سیما بارها این نظر سنجی را انجام داده است .
ده نمكی در پایان گفت : كسی كه بخواهد وارد فضای ساخت فیلم سیاسی بخواهد بشود باید خطر پذیر باشد و منتظر كف زدن نباشد و نگاه مستقل خودش را حفظ كند.
گفتنی است گفتگو با مسعود ده نمكی در برنامه«گیومه» رادیو نمایش به تهیه كنندگی حسین معصومی و با اجرای شهاب شهرزاد صورت گرفته است. این برنامه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 10:30 به صورت زنده از رادیو نمایش بر روی موج اف ام ردیف صد و هفت و نیم مگاهرتز پخش می شود.