در برنامه زنده «به علاوه نمای نقره ای » رادیو نمایش ، منتقدین از اكران آنلاین گفتند.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، اسماعیل باستانی تهیه كننده و مجری این برنامه گفت: دیشب در برنامه «به علاوه نمای نقره ای » درباره وی او دی های اینترنتی صحبت كردیم و امشب به همراه محمدرضا مقدسیان مجری كارشناس این برنامه درباره این موضوع بیشتر صحبت میكنیم.
در ادامه محمدرضا مقدسیان گفت: متاسفانه مافیا در سینمای ایران وجود دارد و هرجا پول باشد مافیا هم وجود دارد و هركس به پول توجه كند انسان آینده نگری نیست و به آینده توجه نمیكند.
مقدسیان درباره اكران آنلاین گفت: متاسفانه قوانین خوبی درباره سایتهایی كه فیلمهای اكران آنلاین را كپی میكنند وجود ندارد و قانون باید آنها را محدود كند.
وی تأكید كرد: البته بعد از ویروس كرونا اكران آنلاین شكل تازهای به خود گرفت.
در ادامه محمدرضا تجویدی كه به عنوان منتقد سینما مهمان این برنامه بود افزود: ماجرای اكران آنلاین تاریخچه تقریبا ١٣ ساله دارد ،امازون، یوتیوب و نتفلیكس از اولین ها و به نوعی اكران یا پخش مكمل بودند كه به كمك اینترنت علاوه بر لوح فشرده بر روی سامانه نیز وجود داشت.
تجویدی ادامه داد :همه اینها به كمك صنعت سینما در ساختار این هنر وجود دارند و پخش یكی از اركان اصلی است ،ما در ایران صنعت سینما نداریم و چیزی به نام صنعت وجود نداردو فیلمسازان در حوزه پخش و مصرف نیز دستی ندارندو شاید بخشی از آن به علت ورود بخش دولتی و عدم فكر برای بازگشت سرمایه است.
وی افزود: در سینما پروانه ساخت و پروانه نمایش داریم و ناچار بخش های دیگری برای پخش و توزیع وارد صنعت میشوند.همه این ها در دل یك سازمان نمیتواند به نوعی درست عمل كند.
در ادامه مقدسیان گفت: دفتر پخش نقش به سزایی دارد و بعضی از دفاتر پخش اصلی باعث فروش فیلم میشوند و اگر فیلم خوبی در دفاتر پخش اصلی نباشد باید فاتحه آن خوانده شود.
وی ادامه داد : درباره اكران برخط صحبتهای مختلفی وجود داشت و دفاتر پخش مخالف بودند چرا كه سینماداران و پخش كننده ها قدرت و درآمدشان كم میشد.
در این بین تجویدی گفت: حضور وی او دی ها و تلویزیون اینترنتی حضور مباركی است ولی نكتهای كه وجود دارد همه حتی دنیا فیلمهای وجود دارد كه وقتی بودجه آنها تصویب میشود رقم بزرگی است و با اكران آنلاین در بهترین حالت سرمایه فیلم بازگشت داده میشود.
تجویدی ادامه داد: وقتی فیلمی با بودجههای كمتر وارد میشود با فروش بالاتر از بودجه فیلم بخش عمدهای بر میگردد.در صنعت روز سینمای دنیا وقتی فیلمی دوبرابر بودجه خود بفروشد سود فیلم وارد بخش عظیمی از سیستم میشود و مانند ایران فقط به سینماداران و تهیهكننده نمیرسد.
تجویدی تأكید كرد : در اكران آنلاین در ایران بخشی از سرمایه با افزایش رقم سهم تهیه كننده میتواند به سود برسد.متاسفانه در ایران هستند كسانی كه به دنبال كپی غیرقانونی هستند كه میتواند فیلم را با ضرر روبرو كند.در ایران مثلا فیلمی با هزینه ١5 میلیارد تومان ساخته میشود، فیلم باید ٣5 میلیارد بفروشد.
فیلمساز باید نگران باشد كه در اكران آنلاین چقدر میتواند فیلمش در اكران آنلاین بفروشد و این به صرفه نیست.
مقدسیان نیز ادامه داد : به عنوان مثال فیلم خروج باید ٨ میلیون نفر این فیلم را ببیند كه فیلم به سود برسد و اگر ٨ میلیون نفر اشتراك در وی او دی بخرند فیلم میتواند به نوعی هزینه خود را در آورد و در ایران اینگونه است.
فیلمها با بضاعت فعلی ما میزان مخاطبین ما طبیعتاً ٨ میلیون نیست.پس میتوان نتیجه گرفت فیلمهایی میتوانند اكران آنلاین شوند كه بودجه كمی دارند.
وی گفت : ما اگر میخواهیم سینما بماند باید نوع نگاهمان تغییر كند. متاسفانه عدهای هستند كه میگویند چون فیلم ارزش ندارد دانلود كنیم كه متاسفانه تفكر بسیار خطرناكی است.
تجویدی در ادامه گفت: در دنیا كپی رایت خیلی سخت اجرا میشود ولی در ایران این گونه نیست.باید گفت خیلی كار خاصی برای اكران آنلاین نمی توان كرد و آثاری كه با بالای 5 میلیارد تومان ساخته میشوند باید به صورت پخش به سامانههای وی اودی برسد و به نظر میرسد باید به سمت سینماماشین برویم.
وی خاطرنشان كرد: نمی توانیم تعداد مخاطبین را در اكران آنلاین متوجه شویم ولی سینما ماشین میتواند كمك خوب كند.ما فضاهایی مانند استادیوم آزادی داریم كه میتوان از پاركینگ آنها به عنوان سینما ماشین استفاده كرد و فیلمها میتوانند با این پلتفرم فروش خوبی داشته باشند و بحث اكران آنلاین را میتوان با راهكارهای خوبی ادامهداد.
در آخر برنامه اسماعیل باستانی تهیه كننده و مجری برنامه گفت: ممنون از آقای شایسته به شایستگی با توجه به قرار قبلی جواب تلفن ندادند. وقتی كه زمین های بازی زیاد شود ، عده ای برای جاخالی دادن وقت دارند و وقتی بسترها فراهم باشند كارها به درستی پیش میرود و فقط وقتی بحث پول میآید این اتفاقات میافتد.