دومین نشست تخصصی با موضوع «ماهیت نمایش رادیویی و كارگردانی رادیو» به همت دانشكده هنر دانشگاه سوره و همكاری اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
دومین نشست تخصصی با عنوان «ماهیت نمایش رادیویی و كارگردانی رادیو» از سلسله نشستهای «تحلیل ساختار، محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو» با ارائه و سخنرانی دكتر شهرام گیلآبادی نویسنده، كارگردان و برنامهساز رادیو و تلویزیون و با حضور دكتر امیررضا نوریپرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشكده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست، به كوشش دانشكده هنر دانشگاه سوره و با همكاری اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛ روز سهشنبه مورخ 27 مهرماه 1400 ساعت 12 الی 13 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، امیررضا نوریپرتو ضمن ارائه مقدمهای در باب موضوع، به معرفی شهرام گیلآبادی پرداخت. سپس، شهرام گیل آبادی ادامه داد: اگر تاریخی را با گونه شناسی مرور كنیم متوجه میشویم كه رسانه در دورههای مختلف دارای كاركرد اطلاعرسانی، آگاهی بخشی، نقد، تحلیل، آینده نگاهی و... است. همچنین، تنوع و تكثر رسانهها باعث شد تا گونههای رسانه نیز متنوع شود و به تدریج رسانه مردمگرا شد.
شهرام گیلآبادی، در این باره تصریح كرد: در استیلای سرمایهداری؛ وجه سرگرمی رسانهها گسترش پیدا كرد و پس از آن بود كه نمایش رادیویی و درام رادیویی جای خود را باز كرد. همچنین، با ظهور فضای مجازی و ارتباطات سایبری، نمایش رادیویی گونه نوظهور را تجربه میكند.
گیلآبادی، درباره نمایش رادیویی اضافه كرد: نمایش رادیویی در دوران مختلف تركیبهای متفاوتی داشته است. گونه نمایش رادیویی از تركیب نمایش به عنوان عالیترین فضای گفتوگو با رسانه استفاده كرده است. وی گفت: تعداد گیرندههای رادیو از تعداد گیرندههای تلویزیون به مقدار یك سوم بیشتر است. چرا كه ارتباط با رادیو آسان و برنامهسازی رادیویی ارزان است.
شهرام گیلآبادی، با بیان اینكه نمایش رادیویی تركیبی از رسانه و هنر است افزود: موسیقی، متن و سكوت از عناصر ساده رادیویی هستند و رادیو دارای قویترین ارتباط تخیلی با مخاطب است. وی به تبدیل موقعیت دراماتیك در نمایش رادیویی اشاره كرد و گفت: فلسفه دراماتیك، منطق دراماتیك، تمهید دراماتیك، بستر دراماتیك و انگیزه دراماتیك از مراحل تبدیل به موقعیت دراماتیك در نمایش رادیویی است.
سپس، گیلآبادی اظهار داشت: رادیو به شنونده این امكان را میدهد كه بخش عمدهای از پیام را با سطح آگاهی خود درك كند و روایت متفاوتی بسازد. رادیو باعث میشود شنونده در تخیل فرو رود. بعلاوه، نمایش رادیویی میتواند تمام حواس انسان را با خود درگیر كند. وی افزود: در نمایش رادیویی، دریچه شناخت حسی انسان فعال شده و البته در احساسات ما با توصیف مواجهایم. همچنین، در نمایش رادیویی دریچه شناخت عاطفی نیز فعال میشود و مخاطب از حافظه عاطفی خود استفاده میكند. این امر، در تئوریهای بازیسازی و بازیگری مورد بهره قرار میگیرد.
وی در خصوص تشریح رادیو گفت:رادیو حكم وسیله خصوصی برای مخاطب دارد و زمانی كه شخص به درون قصه هدایت شد؛ فضاسازی رخ میدهد. در این میان، شخصیت ارتباطگر بسیار مهم و مؤثر است. بنابراین، رادیو تصویر ذهنی در مخاطب ایجاد میكند.
گیلآبادی خاطر نشان كرد: جهت بهرهمندی مشتاقان و فعالان این عرصه؛ 50 نمایش 1 دقیقهای رادیویی از انتشارات نمایش فراهم شده، كه میتوانند با استفاده از این آثار تجربه خوبی در حوزه نمایش رادیویی داشته باشند.
شهرام گیلآبادی در پایان سخنان خود اذعان كرد: در نمایش رادیویی تصاویر باید به حوزه تصدیق برسند كه این امر توسط كارگردانی رادیویی میسر است. وی ادامه داد: ایهام در نمایش رادیویی باید به گونهای باشد كه فضا از دست نرود. همچنین، موسیقی، تئاتر، افكت و سكوت از ماناترین صورتها و برنامههای پیچیدهی رسانهای بوده كه در وجوه تولید آن كارگردانی نمایش رادیویی، خلق یك جهان متفاوت است.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.