مسعود روشن پژوه مجری ، تهیه كننده و كارگردان تلویزیونی در گفت و گو با استودیو هشت رادیو نمایش، دلیل موفقیت در ساخت و یا استمرار ساخت برنامه ها را دانستن فوت كوزه گری در كار دانست .
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، وی در مورد طرحی كه برای 99.09.09 در ذهن داشت گفت : این تاریخ 30 امین سال اجرای یك مسابقه تلویزیونی در تاریخ تلویزیون است و همینطور تا این تاریخ 2900 برنامه تلویزیونی از جنس مسابقه محله ساخته شده ، بنابراین برای این تاریخ برنامه ریزی كرده بودم تا مخاطب هایی كه در آن سال در برنامه ام حضور داشتند را دعوت كنم و با آن هاصحبت كنم.
روشن پژوه در مورد نحوه پیدایش فكر و ایده مسابقه محله افزود: این فكر و ایده اولیه را آقای امیر سماوات كه در حال حاضر كارگردان سینما هستند ، دادند ، ایشان برای اینكار تست مجری گری گذاشته بودند و 60 ، 70 نفر آمده بودند و خودِ او هم رفته بود تا چك سریالی كه در آن بازی كرده بود را از آقای سماوات بگیرد ، در حین نوشتن چك در پارك ساعی آقای سماوات به ایشان گفت میكروفن را بگیرد و با پسر بچه ای كه در پارك است مصاحبه كند ، خلاصه اینكه طرح اولیه این مسابقه در اینجا شكل گرفت و بنا را بر این گذاشتند كه در قالب كودك و نوجوان پنجره ای را از قاب تلویزیون بر روی محله ای كه مردم زندگی می كنند ، باز كنند .
وی خاطرنشان كرد : در حقیقت قاب دوربین بر روی محله هایی بود كه مردم در آن زندگی می كردند و همین باعث شد بچه ها با این برنامه هم ذات پنداری كنند بطوری كه شیطنت كودكان ، بازی هایشان ، صحبت های پدربزرگ و مادربزرگ هایشان روی آنتن بود .
روشن پژوه در آخر در مورد نحوه برنامه سازی برای مخاطب نسل جدید كه هوشمندتر شده و ذائقه اش تغییر كرده ، گفت : در دهه 60 انتظارات مردم خیلی محدود بود و مردم دنبال تجملات نبودند و ساده زیست بودند ، اما در حال حاضر هم با تغییر همه شرایط زندگی ، كسانی هستند كه مواردی كه برای ما خاطره شده ، برای آن ها وسیله زندگی است و با آن زندگی می كنند .
وی در پایان گفت : الگوی بچه ها بزرگترهایشان هستند و همواره به دنبال یك زندگی آرام و بدون دغدغه هستند ، اما در این بین ناخودآگاه وارد بازی بزرگترها می شوند و اینجاست كه بچه ها زیاده خواه می شوند و دیگر هیچ چیز توقع ها و آرزوهایشان را برآورده نمی كند .