جشنواره‌ها یك شو برای نهاد برگزار كننده هستند

خلاقیت را می‌توان جزء جدانشدنی هر هنری دانست از جمله هنر نمایش. درحقیقت نام دیگر نمایش خلاق را می‌توان نمایش غیر رسمی دانست كه در آن صحنه‌ای وجود ندارد و اعمال و گفتار كودكان بداهه شكل می‌گیرد.

1399/04/25
|
12:53

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش ،برنامه گیومه در روز چهارشنبه بیست و پنجم تیرماه به این موضوع پرداخت؛مهمانان برنامه نیز داوود كیانیان پژوهشگر و كارگردان تئاتر، حسین فدایی حسین نمایشنامه نویس، منوچهر اكبرلو پژوهشگر و حسین رحیمی كارگردان تئاتر معلولین بودند.
در ابتدا داود كیانیان پژوهشگر تئاتر خلاق گفت:تعریف نمایش خلاق واقعا تعریف خاصی نیست.نمایش خلاق در اجراهای هنری بسیار جای خوبی دارد و البته نمایش خلاق تماشاگر ندارد و برای بازیگر تولید می‌شود،در حالی كه در تیاتر معمولی اینگونه نیست.
وی تصریح كرد: نمایش خلاق زیربنای نمایش درمانی است. من هم با كودكان و نوجوانان معمولی و هم با كودكان غیرمعمولی كاركردم.
كیانیان گفت: در كشورهای خارجی و همسایه این موضوع تئاتر خلاق در دانشگاه‌ها در حال تدریس است و به آن بهای زیادی می‌دهند.
وی تاكید كرد: قرار است كه مركز نشر دانشگاهی هنر مجموعه‌ای را درباره تئاتر خلاق چاپ كند.
كیانیان افزود: قرار است كه مركز نشر دانشگاهی هنر مجموعه‌ای را درباره تئاتر خلاق چاپ كند.
در بخش بعدی برنامه منوچهر اكبرلو پژوهشگر تئاتر به روی خط برنامه آمد و گفت:
بعضی رفتارها هنجار اجتماعی تلقی می‌شود و بعضی ناهنجار یعنی نمایش خلاق شامل همه مردم می‌شود.
وی افزود: ما نمایش خلاق را برای سالمندان هم داریم و یك فرایند آموزشی هنری برای بزرگسالان و كودكان و شهروندان عادی است،این نمایش خلاق فقط برای ناهنجاری نیست و برای همه است،نمایش خلاق یك ابزار است برخلاف تئاتر كه یك هنر است.نمایش خلاق یك ابزار برای تبدیل یك انسان به یك شهروند متعادل تر.
اكبرلو ادامه داد: در نمایش خلاق از بازی‌های نمایشی بهره می‌گیریم در جهت هدایت رفتارها،نمایش خلاق به شدت به كودكان و نوجوانان كمك كند و باعث می‌شود شهروندان خلاقی تربیت كند تا بتوانند حل مسایل كمك كنند.
حسین فدایی حسین نمایشنامه نویش كشورمان نیز در برنامه گیومه گفت:
ما در نمایش خلاق برای كودكان و نوجوانان بستر را فراهم می‌كنیم چرا كه وقتی مربی را مشخص می‌كنیم مربی كامل در جریان است ولی بچه‌ها از این موضوع بی‌خبر هستند و هرچقدر نداند كه چه خواهد افتاد تاثیر بیشتری دارد.
در پایان نیز حسین رحیمی كارگردان تئاتر كه سابقه اجرا به همراه بازیگران معلول را دارد گفت:ما از سال ٨١ با معلولین كار كردیم و بچه‌ها را جاهایی بردیم كه حتی مكان كسانی بود كه معلول نبودند.ما در تعدادی از شهرهای ایران و كشورهای خارجی تئاتر معلولین را به روی صحنه بردیم.
وی عنوان كرد:با بودجه‌های كلانی كه در جشنواره ها خرج شد فرصت‌های زیادی را درباره وضعیت تئاتر معلولین از دست دادیم.
رحیمی عنوان كرد: متاسفانه جشنواره یك شو برای یك نهاد مشخص است.بهتر بود بهزیستی به جای هزینه كردن برای جشنواره برای معلولین مكان مناسب می‌ساخت و زیرساخت‌ها را برای نمایش‌ها و تئاترهای خلاق برای این افراد فراهم می‌كرد.

دسترسی سریع