ارزیابی هنرمندان و مسوولان از تأثیر كرونا در رادیونمایش

هنرمندان در رادیو نمایش به ارزیابی تأثیر كرونا بر فعالیت هایشان پرداختند.

1399/07/15
|
12:05

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش ، جواد روستایی ، مهران رجبی و علیرضا قاسم خان درتماس تلفنی با «گیومه» رادیو نمایش از تأثیر كرونا بر فعالیت هایشان گفتند.
در این برنامه نگین خواجه نصیر به عنوان مجری و مصطفی محمودی در مقام كارشناس حضور داشتند و قسمت هایی از گفتگوی ایشان با مهمانان برنامه را در ذیل خواهید خواند.
مهمان تلفنی اول : جواد روستایی «رئیس انجمن نمایش استان مركزی »
كارشناس :باوجود اقای روستایی اتفاقات خوبی در استان مركزی افتاد بخصوص در دوران كرونا خیلی از فعالیت ها ازقبیل نمایشنامه خوانی،تئاترو جشنواره های انلاین اما در این دوسه ماه اخیر بنظر می رسد این فعالیت ها كم رنگ شده ، دلیل آن چیست ؟
مهمان : ما وقتی كارمان را در فضای مجازی شروع كردیم جزو استانهایی بودیم كه سعی كردیم سالن هایمان را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی حفظ كنیم ولی بعد از مدتی شرایط حادتر شد وفضا بهم ریخت ، هفت ماهی می شود كه گروه های تئاتری دچار مشكل مالی و اقتصادی شدند ولی در حال حاضر برای جشنواره ی استانی آماده می شوند، البته ما در ماه محرم در فضای باز و بارعایت موارد بهداشتی اجرا داشتیم ونمایش در كربلا چه گذشت برای اجرا در تئاتر شهر دعوت شده بود كه به اجرای پایانی رسید.
كارشناس :با توجه به سهمیه بندی كمك هزینه برای استانها ، هزینه ها برای استان شما چگونه بوده ؟
مهمان : ما اصلا هزینه ای دریافت نكردیم و در جلسه ای كه با حضور چند تن از هنرمندان داشتیم ،اعتراض كردیم كه ما بدون دریافت هزینه در شروع این بیماری همه گیر جشنواره ی خانگی را اغاز كردیم ولی متاسفانه در كشور ما همه ی شغل ها صنف دارند ولی انگار كه در فضای حكومتی و دولتی ما به تئاتر به عنوان شغل نگاه نمیكنند و فكرمیكنند تئاتر یك سرگرمی است ، در صورتی كه خیلی ها از این راه امرار معاش می كنند و این سه ماهی كه قرار بوده برای بیمه كمك كنند بخشی از آن انجام نشده است.
مهمان دوم گیومه :مهران رجبی
مجری : خیلی ناراحت شدیم كه شما مبتلا به كرونا شدید الان وضعیتتان چگونه است ؟
رجبی : حدودا بیست و دو سه روز پیش به زنجان آمدم برای سریال «صبح اولین روز» كه زندگی نامه شهید مجید شهریاری است و نمی دانم كجا گرفتار این ویروس شدم ولی روز بیست و چهارم كه سر صحنه بودم احساس تب داشتم و یكی از بچه های گروه كه راننده ی امبولانس بیمارستان امام حسین زنجان بود مرا به بیمارستان برد، تست گرفتم و گفتند كه خیلی شدید است و 15 روز در یك محیط مجزا بستری شدم .
در این 15 شب حدودا 100عدد امپول به من تزریق شد ولی25 درصد ریه ام درگیر شده بود وبا تب و سردرد و بیحالی و تهوع و با میزان دردی كه بدنم متحمل شد، حدود ده كیلو وزن كم كردم و الان دوباره شروع به كار كردم .
سریال «صبح اولین روز» دوماهی است در زنجان شروع به كار كرده وزندگینامه ی شهید مجید شهریاری دانشمند هسته ای است كه 20درصد اورانیومی كه در آن زمان كشور نیاز داشت را طراحی كردند و ارائه دادند.شهید شهریاری اهل زنجان بودند ، در حال حاضر گروه دوران كودكی تا نوجوانی را تصویر برداری میكنند كه از روزهای آینده گروه به تهران منتقل می شود.
كارشناس : ده سالی كه از ترور شهید شهریاری میگذرد ، ایشان سال 89 به شهادت رسیدند و معاونت امور صداوسیمای استان ها این سریال را با نام صبح اولین روز كه 30 قسمت است با كارگردانی حسین تبریزی و تهیه كنندگی مصطفی علمی فرد كه ظاهرا نزدیك به 500بازیگر در این پروژه ایفای نقش میكنند جلوی دوربین برده است.كاوه ی خداشناس در نقش شهید شهریاری و اقای مهران رجبی در نقش پدر بزرگ شهید است.
مهمان سوم : علیرضا قاسم خان تهیه كننده سینما و فیلم روزهای نارنجی
كارشناس : برای ما از «روزهای نارنجی» بگویید و اكرانی كه به صورت انلاین صورت می گیرد آن هم بعد از سه سال كه از ساخت فیلم می گذرد و اولین فیلم ارش لاهوتی در مقام كارگردان ونویسندگی است و داستان زندگی پر فرازو نشیب زن میانسالی است كه به واسطه ی استخدام كارگران زن فصلی برای كار در باغ های مركبات شمال كشورحضور دارد وهدیه تهرانی ، علی مصفا و مهران احمدی بازیگران آن هستند ، این فیلم در جشنواره فجر 96 اكران شد ولی اكران عمومی نداشت ، چه شد كه این روزها به اكران انلاین رضایت دادید ؟
مهمان :وقتی یك فیلم تولید می شود ، مرحله ی بعد گرفتن پروانه ی نمایش آن است. ما پروانه ی نمایش گرفتیم و با یك پخش كننده ی معتبر در ایران تماس داشتیم و قرارداد پخش بستیم ولی زمینه مهیا نشد و واقعیتش این است كه جایی برای اینگونه فیلمها در ایران وجود ندارد .ما در این فیلم نه خیانت نه مواد مخدر و نه هیچ كدام از رذالت هایی كه در سینمای ایران به نمایش در می آید را نشان ندادیم، بلكه برای ما زندگی شریف انسانها و زنان زحمت كشی كه در این كشور كار میكنند مهم بوده ، ما فیلم كار افرینی نساختیم كه بگوییم از حوزه ی درام خارج شدیم و این تنها فیلم ایرانی است كه بالای 20جایزه ی بین المللی گرفته، به نظرم سفره ی سینمای ایران كامل نیست و دارند با كمدی های سخیف و به بهانه ی این كه مردم ما نیاز به شادی دارند بازار را پر میكنند ولی تمام تلاشمان این است كه سینمای واقعی را به مردم نشان بدهیم و از حواشی دور بمانیم .

دسترسی سریع