هفتم مرداد ماه، در مجله موسیقی « دانگ » رادیو نمایش چه گذشت ؟

هفتمین قسمت از برنامه "دانگ"با اجرا و تهیه‌كنندگی اسماعیل باستانی،پنجشنبه‌ 7 مرداد ساعت 18 عصر به روی آنتن رادیو نمایش رفت و نوژان حیدری مجری و كارشناس برنامه كه به دلیل بیماری كرونا در قرنطینه به سر می‌‌برد روی خط تلفن با برنامه همراه بود.

1400/05/08
|
10:29

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، مجله موسیقی«دانگ» رادیو نمایش، اخبار حوزه موسیقی را تحلیل و بررسی می‌كند و به گفتگوی تخصصی با اهالی موسیقی می‌پردازد.
اولین آیتم برنامه موزیك‌باز بود كه اسماعیل باستانی به معرفی قطعات تازه منتشر شده موسیقی در هفته‌ای كه گذشت پرداخت. ازجمله قطعات «نوبا» با كمانچه نوازی نگین محمدی ، «طاقچه بالا» با صدای محسن ابراهیم زاده، «مكتب» با صدای محمدرضا فروتن، «تزریق» با صدای سهراب پاكزاد، «بال رویایی عشق» با صدای همایون شجریان، «خیلی خاص» با صدای پوریا بیاتی، «كور» با صدای سامان جلیلی، «عشق محال» با صدای سینا سرلك، «ستاره دنباله دار» با صدای علی عبدالمالكی، «كتان» با صدای حسین صفامنش و مسلم علیپور، «بوی گل» با صدای محمدرضا موسوی، «زیبا» با صدای آرمان گرشاسبی و قطعه «اسدالله» با صدای محسن چاوشی كه داغ ترین قطعه این هفته بود.
پس از این بخش نوژان حیدری به نامه‌ای كه محسن چاوشی در حمایت از مردم خوزستان منتشر كرده بود اشاره كرد. حیدری گفت: چاوشی در این نامه ضمن حمایت از مردم خوزستان نسبت به سواستفاده جدایی طلبان هشدار داد. باستانی هم از محسن چاوشی به عنوان هنرمندی نام برد كه كنشگر اجتماعی هم هست. حیدری در ادامه افزود: چاوشی در آثارش هم ردی از كنشگری دارد. او تضادی بین رفتارها و رویكردش ندارد و تكلیف مخاطبان با محسن چاوشی روشن است. باستانی اشاره كرد در موسیقی ملی و موسیقی پاپ وقتی از همایون شجریان و محسن چاوشی نام برده می‌شود ركورد آثار شكسته می‌شود و آنها در ژانر خودشان درجه یك هستند. وی افزود اما نقدی كه اینروزها به محسن چاوشی وارد شده این است كه او وارد حوزه ترانه سرایی هم شده. باستانی با اشاره به این كه درسینما هم كارگردانی كه خودش تهیه‌كننده اثرش است، كیفیت كارش عالی نخواهد بود افزود: حسین صفا و محسن چاوشی كاملا با هم هماهنگ بودند و شنیده شده قرار نیست پس از این با هم كار كنند. بعد از جدا شدن این دو ممكن است مردم كارهای چاوشی را سخت بپسندند. اما امیدوارم محسن چاوشی به فنون غزل و ترانه سرایی آشنا باشد و در ترانه‌سرایی هم موفق عمل كند. حیدری در ادامه گفت: بسیاری از هنرمندان حوزه موسیقی خودشان ترانه هایشان را می‌نویسند وآهنگ‌هایشان را می‌سازند، آنها معتقدند اینگونه كارهایشان یكدست‌تر است. اگر شما به ترانه سرا سفارشی بدهید ممكن است ترانه سرا نتواند تمام مفهومی كه شما می‌خواهید را در ترانه بازتاب دهد. وی افزود: برای قضاوت كردن زود است باید اجازه بدهیم این روند ادامه پیدا كند تا بفهمیم چاوشی در ترانه‌سرایی چگونه عمل خواهد كرد. به هر حال انتظارها از محسن چاوشی بسیار بالاست.
در ادامه برنامه اسماعیل باستانی از مرگ محمدسرور رجایی شاعر و نویسنده افغانستانی مقیم ایران خبر داد. وی افزود پس از دیدن دستگیری محمد خاشع هنرمند افغانستانی و اعدام وی توسط گروهك تروریستی طالبان نفس كشیدن برای رجایی سخت شده بود. متاسفانه تصاویر لحظه دستگیری خاشع بسیار دردناك بود.
در بخش بعدی این برنامه با نام «نوبان» ندا رادمهر اخبار و حواشی موسیقی ایران را بررسی كرد. رادمهر با اعلام این خبر كه تنها در دو هفته اول تیرماه
179 تك آهنگ و 14 آلبوم مجوز دریافت كرده‌اند افزود: آلبوم دو نوازی بی‌كلام «شبهای تنهایی 2» به نوازندگی و آهنگسازی مسعود حبیبی و ارسلان كاوه، آلبوم «الف» به خوانندگی و آهنگسازی حمید صادقیان، آلبوم «پرسش» به آهنگسازی محمدرضا تفضلی و آلبوم «جاودانه‌های موسیقی مازندران» به خوانندگی اسماعیل عبدی شامل ملودی‌های تاثیرگذار موسیقی محلی و فولكلور در دهه 60 مازندران نیز مجوز دریافت‌كرده‌اند.
رادمهر در ادامه نوبان گفت: محسن كیهان نژاد نوازنده سرنا از تاسیس خانه سرنا با هدف حمایت از نوازندگان پیشكسوت و جوان این عرصه و احیای آن در حوزه تولید و اجرای آثار موسیقی خبر داده است. كیهان‌نژاد گفته به زودی با همراهی تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی در حوزه موسیقی اقوام ایران، اولین خانه سرنای ایران در شهرستان درود استان لرستان افتتاح می شود. او امیدوار است این مجموعه بتواند در بیشتر شناخته شدن این ساز به جامعه نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
رادمهر در ادامه نوبان از خوانش اشتباه كلمات در اثر جدید محسن ابراهیم زاده با نام «دوره كردن» خبر داد. رادمهر با انتقاد از خوانش و مجوز گرفتن چنین آثاری در حوزه موسیقی گفت: واقعا هیچ‌كس متوجه چنین اشتباهات فاحشی در خوانش این ترانه نشده است؟ به عنوان مثال در این ترانه كلمه «دل» زل گفته شده است.
در ادامه این بخش رادمهر از ابتلای استاد محمد جلیل عندلیبی نوازنده پیشكسوت آثار ایرانی به كرونا خبر داد و برای او آرزوی سلامتی كرد.
رادمهر افزود: آیین رونمایی از آلبوم ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه‌‌تار اثر داریوش طلایی نوازنده و آهنگساز، با حضور این هنرمند و سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد افضلی مدیر عامل بنیاد رودكی و تعدادی از هنرمندان ومدیران فرهنگی در تالار حافظ بنیاد رودكی برگزار شد.
انتشار آلبوم «بخشایش» به آهنگسازی پیام میر جعفری آخرین خبر رادمهر در نوبان این هفته بود. به گفته رادمهر این آلبوم 8 قطعه دارد. پیام میرجعفری گفته قطعه بخشایش به سفارش گروه حنانه و بر اساس آخرین سروده مرحومه منصوره فیلی ساخته شده و ضمن ادای احترام به وی در این آلبوم خواسته‌اند به زبان موسیقی ایشان را به ابدیت بدرقه كنند.
در بخش بعدی برنامه امید جامع آهنگساز، خواننده و ترانه سرا روی خط تلفن میهمان برنامه بود. اسماعیل باستانی درباره اینكه كدام بخش موسیقی بیشتر برای جامع اهمیت دارد از او پرسید و جامع گفت: همه بخشهای موسیقی و كارم برای من مهم است. این سوال درست مثل این است كه بگوییم كدام بخش در ساخت یك فیلم مهم‌تر است. جامع گفت من 15 سال است به شكل حرفه‌ای موسیقی كار می‌كنم.
نوژان حیدری ضمن اشاره به این موضوع كه برخی معتقدند مدتی است بازار موسیقی ایران افت كرده پرسید بازار موسیقی ایران در حال حاضر چگونه است و برای پیشرفت در این عرصه چه راه‌كار یا پیشنهادی داری؟ جامع گفت: این افت مربوط به الان یا مدتی پیش نیست. بحث سیاست ها و قوانین است كه ما باید از آنها پیروی كنیم. رسانه‌ها جامعه موسیقی‌ای را مورد نقد قرار می‌دهند كه ساختارهایش مشكل دارد. جامعه موسیقی حمایت نشده و نمی‌شود كه حالا بخواهیم منتی بگذاریم و كم كاری‌اش را ببینیم. رسانه‌ها به اتفاقات و مصائبی كه در زندگی هنرمندان موسیقی هست اشاره نمی‌كنند. هنرمندان موسیقی پشتوانه‌ای ندارند اما زندگی‌شان را پای موسیقی گذاشته‌اند.
جامع در پاسخ به این سوال اسماعیل باستانی كه آیا در چنین شرایطی وجود یك صنف قوی و مقتدر میتواند راهگشا باشد گفت: بله حتما می‌تواند. اما این اولین كار نیست. ابتدا هنرمندان موسیقی باید به لحاظ فرهنگی مشكلاتشان را حل كنند. باید ارتباطشان با یكدیگر را بیشتر كنند. هنرمندان موسیقی خودشان به ضعف‌هایشان آگاه هستند. ما در دنیای متمدنی زندگی می‌كنیم كه زندگی‌هایمان به تكنولوژی وابسته شده است . باید بسترهایی را بین موزیسین‌ها و هنرمندان موسیقی بسازیم كه با هم ارتباط بیشتری داشته باشند. ماجرا این نیست كه یك نفر بیاید و مشكلات را حل كند.
جامع در پاسخ به این سوال كه آیا آهنگسازی كار جذابی است یا نه گفت؟ بله. آهنگسازی و موسیقی راهی است برای پالایش روح. آهنگسازی برای من بسیار لذت بخش است. من در همه حال در زندگی از موسیقی استفاده می‌كنم. زندگی با موسیقی بسیار جذاب و لذت‌بخش است.
نوژان حیدری در ادامه با اشاره به اینكه به شدت در موسیقی احساس می‌شود كه اهالی موسیقی باید بیشتر با هم همدل و همراه باشند گفت: ما نیازمند به كار گروهی در این عرصه هستیم. بزرگترین درد جامعه موسیقی این است كه هنرمندان موسیقی مشكلاتشان را با هم در رسانه‌ها حل می‌كنند. وجود یك رسانه اجتماعی برای اهالی حوزه موسیقی می‌تواند راهگشا باشد.
جامع در ادامه افزود: زمانی كه وارد حوزه موسیقی شدم، سن كمی داشتم. در آن زمان متوجه شدم در كنار تشویقهایی كه می‌شدیم ما با هم و دركنار هم خوشحال نبودیم و گاهی جواب سلام هم را نمی‌دادیم. در صورتی كه ما باید با هم گروه تشكیل بدهیم و با هم ساز بزنیم نه اینكه با هم دشمن باشیم.
در ادامه حیدری گفت: وقتی كار گروهی باشد هم‌افزایی شكل می‌گیرد. ما در این برنامه برخلاف برنامه‌های گذشته خودمان یعنی اهالی موسیقی را نقد كردیم.
باستانی در ادامه افزود: من هم شاهد متلاشی شدن گروه ‌های زیادی در حوزه موسیقی بودم كه یكی از مهمترین دلایلش همراهی نكردن تهیه‌كننده‌ها بود. به عنوان مثال گروه آریان كه به دلیل همراه نبودن تهیه‌كننده و خواسته‌های عجیب و غریبش از هم پاشید و یا گروه چهارتار كه به دلیل سختگیری‌های خودشان و عدم هماهنگی قلب گروهشان از هم پاشید.
جامع در ادامه این مبحث گفت: به نظر من ساختاری وجود دارد كه كه مثلا وقتی ما می‌گوییم گروه در ذهن بچه ها این است كه تعدادی با هم جمع شویم و جواب كسی را ندهیم و فقط با هم باشیم. در صورتی كه ما باید این ساختار را متوجه شویم كه وقتی گروهی تشكیل دادیم باید بتوانیم با گروههای دیگر هم كار كنیم. گروهی كه نتواند با گروههای دیگر هم كار كند گروه نیست.
باستانی در تایید صحبتهای جامع گفت به عنوان مثال گروه چاوش به همین سادگی از هم جدا شدند و گفتند چون ما با هم ختلاف نظر داریم پس با هم خداحافظی می‌كنیم.
خیلی از گروه‌ها كه صاحب تراز و رسانه هستند در ایران احساس وظیفه كرده‌اند و كارهایی را انجام میدهند. اگر ما بتوانیم در این دنیای مدرن صرفا به مسابقه نپردازیم كار مهمی كرده‌ایم. بخش مهمی از اهالی موسیقی و استعدادهای ما شناخته نشده‌اند. ما به جای دشمنی و گرفتن ایراد باید قابلیت‌های یكدیگر را ببینیم و به رشد هم كمك كنیم. برنامه‌های استعدادیابی كه می‌بینیم حركت موثری در موسیقی نداشته‌اند. باید شرایطی فراهم شود كه هنرمندان خوب بتوانند خودشان را نشان دهند و بگوییم ما در این حوزه بسیار توانا هستیم. این ظرفیت‌ها باید دیده و شنیده بشود.
جامع درباره قطعه «دریا حرف می‌زند» گفت: این اثر نوشته میثم یوسفی است و رامین عبداللهی تنظیم و آهنگسازی آن را انجام داده است. بنده هم اجرای اثر را به عهده داشتم.
در ادامه برنامه نوژان حیدری درباره آینده موسیقی ایران و سپس تاثیر آن روی آثار امید جامع پرسید .
جامع در پاسخ گفت: این دو پیوندی محكم و ناگسستنی دارند. من احساس می‌كنم به نظر من ما به لحاظ نیروی تخصصی در امر نوازندگی و آهنگسازی استادهای بزرگی داریم و تنها چیزی كه باید بیشتر رویش كار كنیم این است كه بستری فراهم شود كه هنرمندان و استعدادها بتوانند شناخته شوند. نكته مهم این است كه ما 7 نت موسیقی داریم كه 800 سال است این نتها در هم تنیده می‌شوند پس اینقدر نباید انگ كپی بزنیم به آثار.
حیدری ادامه داد و گفت چند هفته پیش كه سیامك عباسی در برنامه مهمان ما بود آقای باستانی از او پرسید چرا در گذشته ای نه چندان دور مثلا دهه 80 حال كارها بهتر بود، نتیجه كارها بهتر بود؟ وی افزود: گویا آن زمان آثار ساخته و منتشر می‌شدند چون قرار بود حرفی بزنند. اما الان فقط می‌سازیم یا برای رو كم كنی همكاران و كل‌كل با آنها یا فقط برای جذب مخاطب.
جامع درادامه گفت: موسیقی در زندگی ما جاری است و در بطن زندگی است. گاهی من با كسی تلفن حرف میزنم و صدای ساز شنیده می‌شود، افراد فكر می‌كنند من در حال دلبری هستم در صورتی كه كار من موسیقی است.
باستانی افزود: من از همه مهمانان برنامه خواسته‌ام كه موسیقی را به جریان معمول زندگی مردم وارد كنند. از آنها خواسته‌ام بیایند به خیابان برویم و ساز بزنند. از تو هم این خواسته را دارم. جامع در پاسخ گفت من حاضر به همكاری در این زمینه هستم. كار ما در خیابان و رستوران و ...است. امروز كسی كه در خیابان گیتار می‌زند ادا در نمی‌آورد.
در پایان این مصاحبه قطعه «رد» با صدای امید جامع شنیده شد. تنظیم این قطعه با هومن نامداری بوده و میكس و مستر آن را آرش پاكزاد انجام داده است.

دسترسی سریع