در برنامه امروز «گیومه» رادیو نمایش ، موضوع تئاتر كاربردی وتأتر درمانی مورد بررسی قرار گرفت .
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش ، در این برنامه منیژه محامدی كارگردان و نویسنده ، علی ظفر قهرمانی نژاد ؛كارگردان ، پژوهشگر و مدرس تئاترو مجید امرایی نویسنده میهمان برنامه شدند و درباره تأتر كاربردی و درمانی با آنها گفت و گو شد.
منیژه محامدی كارگردان و نویسنده به عنوان یكی از اولین نفراتی كه تأتر كاربردی را در ایران آورد گفت : تأتر درمانی در حال حاضر در ایران درست نیست ، تأتر درمانی برای برقراری ارتباط با مخاطب است و حال مخاطب را خوب می كند . تفاوت بین تاتر درمانی و تاتر این است كه تاتر درمانی به دنبال این است كه شرایط را بهتر كند.
تأتر درمانی در لحظه باید اتفاق باید بیفتد و بیماربا تأتر ارتباط برقرار كند و مشكلات را خودش به بیرون بریزد و سوال از او شود به قولی خود مخاطب باید به این موضوع نگاه كند و ارتباط كامل برقرار كند
در ادامه علی ظفر قهرمانی نژاد ؛كارگردان ، پژوهشگر و مدرس تئاترافزود: تئاتر كاربردی، تعامل نمایشی به منظور ایجاد تغییر درست است كه تئاتر اجرا می شود اما مردم آن را خلق می كنند ، هدف تئاتر تغییر است و می خواهد تغییر ایجاد كند. هدف این اجرا توانمندی مردم است وسابقه تاریخی دارد و به قرون وسطی برمی گردد .
وی ادامه داد : طرح مسأله ، تعامل با مخاطب و ایجاد واكنش و تغییر در جامعه از عوامل تئاتر كاربردی است . تأتر كاربردی تفاوت اساسی با تأتر معمولی دارد .رابطه مخاطب با تأتر كاربردی رابطه نظری است. سازوكار این نوع نمایش آن است كه تماشاگر آن را تغییر دهد .
همچنین مجید امرایی نویسنده در این باره گفت : در تعریف نمایش به بیانی به دنبال تعریف جدیدی از هنرهای نمایشی هستیم. یك پروتكل درمانی در این تأتر وجود دارد كه می تواند باعث درمان شود.
وی در پایان افزود : در پروسه نمایش درمانی با ایجاد موقعیت های مشابه با مخاطب ، زندگی شخصی مخاطب دچار تغییر می شود. در نمایش درمانی مخاطب مسأله خود را روی صحنه می بیند و به دنبال راهكارهای مواجهه با آن موضوع می شود.
.