شخصیت و آثار زنده یاد عباس كیارستمی دربرنامه زنده «گیومه» رادیو نمایش بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش ، در این برنامه پرویز جاهد فیلمساز، مدرس و منتقد سینما ، علی جلالی نویسنده ومنتقد سینما و سحر عصر آزاد فیلمنامه نویس و منتقد حضور داشتند و با آنها در این باره گفت و گو شد.
در ذیل گفت و گوها را بخوانید:
پرویز جاهد :
برای من بسیار سخت است كه پسوند مرحوم را در كنار اسم عباس كیارستمی بگذارم .
ایشان انسانی بود كه از هر چیز مفاهیم بسیار پیچیده ای بسازد و این یكی از مهمترین خصائص ایشان بود .
اینكه بیشتر آثار كیارستمی فهمیده نشد یعنی اینكه هر زمان خود جلوتر بود . عباس كیارستمی نیز مانند همه بزرگان سینما منتقد دارد و منتقدان نیز حق دارند .
یكی از ویژگی های آثار كیارستمی مینیمالیسم آثار ایشان بود و از هر گونه پیچیدگی به دور بود و شاید به همین دلیل بود كه تماشاگران استقبال كمتری از كارهای ایشان داشتند.
علی جلالی:
برای بنده به عنوان یك مستند ساز دیدن فیلم های كیارستمی بسیار مهم بود و چنان با فیلم مأنوس شدیم كه به سازوكار فیلم هیچ توجهی نداشتیم و او شهامت و اعتماد به نفس در ساخت آثار خود داشت.
كیارستمی درگیر تصنع نبود و خودش بود و برای فیلمسازان بسیار الهام بخش بود.
سحر عصر آزاد:
فیلمنامه های كیارستمی بسیار متفاوت بود . شواهد نشان می دهد جایگاه عباس كیارستمی به نوع جهان بینی و كاراكتر ایشان است.
تمام آثار كیارستمی در كشورهای خارجی بسیار شناخته شده بود و فیلم های مثل «خانه دوست كجاست» نه تنها در ایران بلكه در كشورهای خارجی نیز بسیار دیده شد . او هنرمند واقعی بود.