معاون پایش و نظارت ساترا بر تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی - ایرانی برای توسعه و تقویت زیستبوم رسانههای دیجیتال تأكید كرد.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، محمد حسامپور معاون پایش و نظارت ساترا، شامگاه شنبه پنجم شهریورماه در گفتگوی تلفنی با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش درباره مراحل صدور مجوز آثار نمایشی رسانههای صوت و تصویر فراگیر در ساترا بیان كرد: فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا، همچون گذشته ساری و جاری است. فراهم كردن سازوكار صدور مجوزهای تولید و انتشار ساترا و نقش آن بهعنوان نهاد ناظر رسانههای صوتوتصویر فراگیر در مجلس و قانون بودجه سال 1400 و 1401 و همچنین در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به صراحت بیان شده است. فارغ از قوانین مجلس در نهادهای حاكمیتی، این تعیین تكلیف برای صداوسیما ابلاغ شده است كه این ماموریت را به انجام برساند.
حسامپور درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مسئولیت نظارت و صدور مجوز ساترا و ارشاد در نمایش خانگی تاكید كرد: طبق آنچه میدانم، براساس تفاهمها و همكاریهایی كه بین نهادهای فرهنگی كشور بوده، این تقسیم كار صورت پذیرفته است و نقش اصلی ساترا در صدور مجوز تولید و انتشار برنامههایی همچون تولید سریال و برنامههای تلویزیونی در رسانههای صوت و تصویر فراگیر مشخص و مبرهن بوده و ادامه خواهد داشت.
معاون پایش و نظارت ساترا درمورد تسریع روند صدور مجوزها در ساترا خاطرنشان كرد: فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار محتوا در رسانههای صوت و تصویر فراگیر فرایند مشخص و مدونی است. به این صورت كه مدیران رسانه، تهیهكنندگان و كارگردانانی كه درخواست تولید با محوریت سریال یا برنامه دارند، طرح تفصیلی خود را به شوراهای تخصصی ساترا ارائه می دهند، بعد از بررسیهای لازم برخی از طرحها نیاز به مذاكره، صحبتهای تخصصی و تعامل با پدیدآورندگان اثر دارند و جلسات كارشناسی برگزار میشود، سپس طبق بررسی كارشناسی و تفاهم انجام شده، صدور مجوز صورت میپذیرد.
وی ادامه داد: ساترا در حوزه تولید برنامه و سریال دو اصل را مدنظر قرار میدهد كه من نام یكی را مجاورت فرهنگی میگذارم، به این معنا كه تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی – ایرانی به توسعه و تقویت زیستبوم رسانههای دیجیتال كمك میكند و سدی مقابل تهاجم و تهدیدهای فرهنگی پلتفرمهای خارجی است.
حسامپور دومین اصل مدنظر ساترا را گردش سبز محتوا عنوان كرد و گفت: به مدد تحولات فناورانه جدید، پنجرههای توزیع متنوع و متكثری برای محتوا به وجود آمده است. اگر در ابتدای پنجره، رسانههای اشتراكی را مدنظر قرار دهیم، در حلقههای بعدی تلویزیون رایگان در دسترس عموم مردم قرار میگیرد. نقش ساترا به عنوان توسعهدهنده و تنظیمگر بازار رسانههای صوتوتصویر فراگیر این است كه بتواند این پنجرههای توزیع را قوام دهد و گردش سبز محتوا در این پنجره ها را حمایت كند، درواقع محتوا نامیرا باشد و قابلیت انتشار و توزیع در پنجرههای مختلف را داشته باشد.
وی درباره ورود ساترا به موضوع دستمزدهای هنرمندان در آثار نمایشی رسانههای صوتوتصویر فراگیر خاطرنشان كرد: این موضوع مربوط به اقتصاد رسانه است. میتوان گفت با شكلگیری رسانههای نوین به مدد فناوری دیجیتال، توسعه اینترنت و دسترسی همگانی به پهنای باند اینترنت مناسب، تكثر كانونهای تولید محتوا نیز شكل میگیرد و حتی ژانرهای جدید برنامه های تلویزیونی نیز معرفی میشوند اما از منظری دیگر، تورم استعداد نیز شكل میگیرد. تورم استعداد به این معنا است كه در واقع تعداد هنرمندان مولد اثر هنری به همان نسبت رسانهها، افزایش نمییابد و در نتیجه رقابت بین رسانهها برای استخدام این هنرمندان، منجر به افزایش دستمزدها و نرخ ها میشود. وظیفه نهاد ناظر بر رسانههای صوتوتصویر فراگیر این است كه نگذارد تورم استعداد به ضرر مخاطب شود و به گرانی بیش از حد دسترسی به محتوا بینجامد.
حسام پور در بخش پایانی این گفتگو درباره نمایش سیگار و مصرف دخانیات در آثار نمایشی پلتفرمها تاكید كرد: آییننامهها و مقررات محتوایی ساترا در وبگاه ساترا در اختیار تولیدكنندگان و مخاطبان قرار گرفته است و طبعا صیانت از منفعت عمومی و جلوگیری از آسیب به خانواده و جامعه از وظایف ذاتی نهاد ناظری همچون ساترا است. درباره مواردی كه عنوان شد، در برخی محتواهای بومی تولید شده، ایراداتی مشاهده میشود كه در تمام موارد این چنینی، تذكراتی به رسانهها داده میشود كه در اكثر موارد، اصلاحات مدنظر، صورت میپذیرد. در هر صورت بنای ساترا در گفتگوهای دوطرفه و تعامل سازنده با عوامل هنری و مدیران پلتفرم ها، به حداقل رساندن اینگونه موارد است.