عصر روز سه شنبه شانزدهم خرداد ماه ، آیین رونمایی از نمایش رادیویی تلویزیونی «آتش، بدون دود» و كتاب « زیر نور موضعی» ایوب آقاخانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، این مراسم به همت اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، باغ كتاب تهران، شبكه تلویزیونی نسیم و انتشارات كتابسرای میردشتی در محل باغ كتاب تهران برگزار شد.
دراین مراسم كه به صورت زنده همزمان از برنامه رادیویی « استودیو هشت» به تهیه كنندگی محمد بخشایش از شبكه رادیویی نمایش و نرم افزار كاربردی ایرانصدا و سایت رادیو نمایش پخش شد ، جمعی از هنرمندان مطرح رادیو و تلویزیون و تئاتر كشور، مدیران شبكه رادیویی نمایش و دیگر مسوولان و نیز مردم علاقه مند به نمایش های رادیویی و ادبیات نمایشی حضور داشتند.
ایوب آقاخانی نویسنده، كارگردان، مدرس و بازیگر سرشناس تئاتر، رادیو، تلویزیون و سینما ضمن تشكر از برگزار كنندگان این مراسم گفت: نمی توانم بگویم كه نسخه دیداری این نمایش با نسخه شنیداری آن متفاوت است. درواقع این نسخه، گزارش تصویری اقتباس آزاد رادیویی ما از اثر استاد ابراهیمی فقید است. شاید كار ما فقط از آن جهت با ارزش باشد كه دست روی نگین ادبیات داستانی معاصر ایران گذاشتیم . در واقع هدف ما شناساندن دوباره نادر ابراهیمی به مخاطبانی است كه به ضرورت تفاوت نسل ها یا لكنت های مطالعاتی از او غافلند.
امیدوارم بتوانیم با حمایت مدیر محترم رادیو نمایش ، موانع موجود در مسائلی نظیر موانع تولیدی و مصادیقی مثل كپی رایت را هموار كنیم تا این جریان فرهنگی را به صورت مداوم ادامه دهیم.
آقاخانی درباره مقوله ی اقتباس تأكید كرد: اقتباس، خون حیات بخش درام در تمام دنیاست ولی متاسفانه در ایران مهجور مانده یا در آن تقلب شده است. به عنوان مثال شما اگر سینمای هالیوود را به عنوان یك نمونه مثالی ملاك قرار دهید بسیاری از تولیداتش را كه می بینید اقتباسی است. در تیتراژ نود درصد آثارشان ذكر شده«بر اساس رمانی از...»، «بر اساس كتابی از...»، «بر اساس نمایشنامه ای از...» یا «با الهام از حوادث واقعی»! در حالیكه در ایران با هر كسی حرف می زنید «نویسنده و كارگردان» است كه این اتفاق درستی نیست و اتصال معنا دار بین سینما و ادبیات را قطع می كند.
كارگردان مجموعه رادیویی « آتش بدون دود» خاطرنشان كرد:
«آتش بدون دود» رمانی هفت جلدی از نادر ابراهیمی است كه نویسنده در آن پس از اشاره به زیبایی ها و وضعیت تركمن ها و تركمن صحرا در دوران رضاشاه پهلوی به شیوه ای جذاب به بیان مبارزات و شرایط معاصر و تاریخی ایران پرداخته است. من در اقتباس از این اثر و بازنویسی آن برای رادیو فضا و برخی كاراكترهای مهم را با تعریفی دوباره نگه داشتم و با یك جراحی جدی درباره ی گوشه ای از مصادیق پهن اثر ابراهیمی فقید با تامید بر ضرورت افزایش آگاهی درمیان توده ها برای آینده روشن ایران فضای مستقلی تعریف كردم كه امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
در ادامه مراسم فرهاد قائمیان بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به تجربه هایش در رادیو و ابراز خوشحالی از همكاری اش با ایوب آقاخانی افزود: امیدوارم كه باز هم با رادیو همكاری داشته باشم و این اتفاق در كنار اساتید دیگر رقم بخورد.
وی تأكید كرد: وقتی بچه بودم اولین نمایش رادیویی كه از رادیو شنیدم « جانی دالر» بود و از همان زمان آرزو كردم كه روزی بازیگر نمایش رادیویی باشم و خداوند این توفیق را نصیبم كرد.
احمد معظمی كارگردان تلویزیون نیز كه از دیگر حاضران این مراسم بود و تجربه ی بسیار خوبی از همكاری با آقاخانی به عنوان بازیگر در تلویزیون داشت ضمن تاكید بر قدرت مثال زدنی آقاخانی در بازیگری با یادآوری خاطراتش از هنرمندان رادیو چنین گفت: 15 سال پیش در اوایل دوران كاری ام سریالی را برای تلویزیون با نام «شاید برای شما اتفاق بیفتد» با حضور رامین پورایمان، و نورالدین جوادیان و تعداد دیگری از هنرمندان رادیو كار كردم و دیدم كه آن ها خالصانه و بی هیچ توقع مالی در آن پروژه حضور داشتند و با آنكه اوایل كارم بود از من حمایت كردند ؛ امیدوارم بار دیگر بتوانم با آنها همكاری كنم.
محسن سوهانی مدیر كل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به هنرمندان و مسوولان و علاقه مندان افزود: ایوب آقاخانی از سرمایه های اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش و اساسا نمایش این كشور است و رونمایی كتاب ارزشمند او كه ذكر شد چهل و یكمین كتاب چاپ شده ی اوست، حاصل سه دهه تلاش او در حوزه نمایش است كه جای تقدیر دارد .
وی تأكید كرد: به نظر من به طور جدی شباهت هایی بین نادر ابراهیمی و ایوب آقاخانی وجود دارد. نادر ابراهیمی طی سی سال «آتش، بدون دود» را نوشته و امروز ما دور هم گرد آمدیم تا از سه دهه تلاش ایوب آقاخانی در رونمایی كتاب « نور موضعی » تقدیر كنیم . این شباهت به نظر من جای تامل دارد.
سوهانی ادامه داد: نادر ابراهیمی بسیار هویت محور بود و آثار ایوب آقاخانی نیز هویت محور است و هر دوی آنها كلید واژه «وطن» و «سازندگی» را در آثارشان دارند. اقتباس آزادی كه ایوب آقاخانی از بخشی از « آتش، بدون دود» نادر ابراهیمی انجام داده است خوانش جدیدی را ایجاد كرده است كه در كنار آن به صورت گزارش تصویری جذاب از روند تولید یك نمایش رادیویی پخش خواهد شد.
در این مراسم همچنین آرش تیمورنژاد مدیر روابط عمومی باغ كتاب گفت: خوشحالم كه رادیو نمایش، باغ كتاب را به عنوان محفل رونمایی این اثر فاخر انتخاب كرد ، من افتخار داشتم مدتی در دانشگاه شاگرد ایوب آقاخانی باشم و چه اتفاق خوبی كه امروز میزبان ایشان هستیم.
امیرعباس اشرف مدیر تأمین و برنامه شبكه نسیم ضمن تبریك و قدردانی از ایوب آقاخانی تأكید كرد: شبكه نسیم با توجه به ماموریت نشاط آور خود تلاش می كند نمایش های رادیویی فاخر به روی آنتن ببرد و به این صورت تعاملاتی كه بین معاونت ها انجام می شود رشد و نمو بیشتری پیدا می كند كه امیدواریم مخاطبان از آن بهره كافی را ببرند.
در این مراسم فرزاد تقی لر مدیر گروه نمایش و تلویزیون دانشگاه نبی اكرم از توانمندی های ایوب آقاخانی در عرصه هنر نمایش و پژوهش گفت و ادامه داد: او فقط یك نمایشنامه نویس و بازیگر و كارگردان نیست بلكه در حوزه تأتر به عنوان مدرس نمونه و الگوی برتر دانشجویان تأتر شناخته شده است .
وی افزود: ما به ندرت نویسندگانی داریم كه در دوره جوانی خود آثار متعدد برجسته ای داشته باشند در حالیكه ایوب آقاخانی در آثارش هم به لحاظ كمی و هم به لحاظ كیفی دست پری دارد كه حاصل تلاش و كوشش بسیار اوست. جایگاهی كه بسیاری از نویسندگان پس از گذر از 60 سالگی در پی احراز آن هستند در حالیكه استاد آقاخانی هنوز به پنجاه سالگی نرسیده. نكته ی دیگر تنوع ژانر و فضا و پهنه ی قدرت نمایی او در نمایش تكنیك نویسندگی است كه مثال زدنی و آموختنی است.
در پایان این مراسم بیوك میرزایی از ایوب آقاخانی به عنوان هنرمندی كه كمتر مانند او را می توان در عرصه نمایش دید ، یاد كرد و افزود : ایوب واقعا عاشق كارش است ، او بیشتر از 24 ساعت در شبانه روز كار می كند و به نظرم او یك مجنون واقعی است كه باعث تعجب است و من به او افتخار می كنم و امیدوارم كه رادیو و اهالی آن نیز همواره به او افتخار كنند.
این مراسم با رونمایی از نمایش رادیویی تلویزیونی «آتش، بدون دود» و كتاب «زیر نور موضعی» ایوب آقاخانی و امضای كتاب برای علاقمندانش توسط مولف پایان یافت.