عصر جمعه، 29 دی ماه ، اكران و نشست نقد و بررسی تله تئاتر كاربردی "جهنم سرد، تولید اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در موزه عبرت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، در ابتدا تله فیلم "جهنم سرد" به تهیه كنندگی سید نیما شمس الدین،نویسندگی و كارگردانی هنری میلاد جباری مولانا و كارگردانی تلویزیونی سروش طباطبایی با حضورمحسن سوهانی مدیر كل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش و تعداد دیگری از مسوولین و علاقه مندان در موزه عبرت اكران شد.
سپس نوژان حیدری به عنوان مجری، رامتین شهبازی منتقد سینما و میلاد جباری مولانا نویسنده و كارگردان هنری این اثر به گفتگو نشستند.
این نشست با مقدمه ای از نوژان حیدری آغاز شد و در ادامه رامتین شهبازی منتقد سینما و تئاتر درباره "جهنم سرد " گفت: این جنس تئاتر در مقایسه با تله تئاترهایی كه دیدم بسیار متفاوت بود و داستانی كه انتخاب شد به تئاتر مستند تبدیل شد و كارگردان نیز فضای خوبی را انتخاب كرد كه باعث شد مخاطب در موقعیت قرار گیرد و به جنس قصه نزدیك شود و به عبارتی تاریخ در مكان احضار شود.
وی افزود: در این شكل از تئاتر به جنسی از تئاتر مستند نزدیك می شویم كه مخاطب در آن به یك شاهد تبدیل می شود ، شاهد برای اتفاقی كه رخ داده و كارگردان آن فضا را باز سازی می كند.
شهبازی ادامه داد: در واقع تجربه مشاهده این مدل تئاترها به این صورت است كه میزانس خطی را می شكنی و مخاطب آن فضا را تجربه می كند.
وی افزود: در این جنس كار مخاطب مهم است ، در واقع به مخاطب تذكر داده می شود كه درون فضا قرار گیرد و اینكه مخاطب باید همراه باشد ، الان شكل اجراها به این صورت است كه مخاطب در یك تجربه شركت می كند و به دلیل شكل فضا خود را جای تك تك شخصیت ها می گذارد و تحت تاثیر قرار می گیرد ، البته ما در تعزیه نیز این شكل از حضور میدانی را داریم اما از طرفی داستان هایی كه روایت می شود در میان شلوغی ها گم می شود و شاید این تفاوت نظر به این دلیل باشد كه من اجرای صحنه ای از كار را ندیده و فقط تله آن را دیده ام.
میلاد جباری مولانا كارگردان و نویسنده "جهنم سرد" در ادامه تأكید كرد: فاصله ای بین تله تا اجرای واقعی آن روی صحنه وجود دارد و امیدوارم با تلاش های دكتر سوهانی مدیر رادیو نمایش بتوانیم به ساختاری برسیم كه ضمن تعامل با تلویزیون به شیوه اجرایی مناسب تئاتر كاربردی دست پیدا كنیم.
وی گفت: در حال حاضر ما در همه اجزای تولید تئاتر كاربردی دچار چالش هستیم آن هم فقدان منابع آموزشی است. در این حوزه به طور جدی كار تألیفی نداریم و من معتقدم تئاتر كاربردی می تواند هم در حوزه اجرا و هم در سطح زندگی خانوادگی از نظر تئاتر درمانی راهگشا باشد، حتی تصور كنید اگر این شیوه از اجرا در موزه ها باب شود دیگر هیچ تئاتری بیكار نمی ماند و این به كمك آموزش و علم می تواند علمی ترین شاخه از تئاتر باشد.
این كارگردان تأكید كرد: بلند نظری و نگاه ژرف مدیران رسانه به توسعه این شكل از تئاتر كمك زیادی می كند ، به خصوص توسعه فناوری ، همینطور محتوای جذاب و گره گشا باعث می شود تئاتر كاربردی در مسیر درست تری قرار گیرد.
جباری مولانا یاد آور شد : من از سال 93 تحقیق و پژوهش برای تئاتر كاربردی را در زندان قصر شروع كردم و سال 94 آن را به روی صحنه بردم ، در ابتدای راه گیشه دچار شكست شد اما كم كم و به مرور زمان مخاطب خود را پیدا كرد و به گمانم این هفتمین اثری باشد كه آن را در قالب تئاتر كاربردی كار كردم .
درباره تله تئاتر "جهنم سرد" باید بگویم از بین پرونده های بسیاری كه به دستم رسید یك پرونده مرموز درباره فریدون زندی پور رئیس كمیته مشترك و ضدخرابكاری در سال 1356 نظرم را جلب كرد و تلاش كردم ذهن مخاطب را فراتر از دیواره های زندان درگیر این داستان كنم.
این كارگردان افزود: پیشتر اولین رادیو تاتر كاربردی را در رادیو نمایش اجرا كردیم و حالا برای نخستین بار تئاتر كاربردی "جهنم سرد" تله شد كه آقای سروش طباطبایی كارگردان تلویزیونی آن را به بهترین شكل جلوی دوربین برد و امیدوارم بتوانیم در آینده با قدرت بیشتری این شكل از تئاتر را تولید كنیم .
در پایان رامتین شهبازی تأكید كرد: جنس این كار تعاملی است و حتی می تواند به عنوان فیلم مستند در جشنواره ها نیز شركت كند و میلاد جباری مولانا نیزدر خاتمه اظهار امیدواری كرد؛ نسل جدید بتواند برای تئاتر كاربردی جریانی را ایجاد كند.