نشست تخصصی «جایگاه سردبیر در نمایش رادیویی» در دانشگاه سوره برگزار شد

هشتمین نشست تخصصی با موضوع «جایگاه سردبیر در نمایش رادیویی» به همت دانشكده هنر دانشگاه سوره و همكاری اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛ ه صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

1400/08/01
|
17:11

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ هشتمین نشست تخصصی با عنوان «جایگاه سردبیر در نمایش رادیویی» از سلسله نشست‌های «تحلیل ساختار، محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو» با ارائه و سخنرانی استاد ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس و كارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر و با حضور دكتر امیررضا نوری‌پرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشكده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست، به كوشش دانشكده هنر دانشگاه سوره و با همكاری اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛ روز چهارشنبه مورخ 28 مهرماه 1400 ساعت 16 الی 17 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، امیررضا نوری‌پرتو به معرفی ایوب آقاخانی پرداخت و مقدمه‌ای در باب موضوع ارائه كرد. سپس، ایوب آقاخانی ادامه داد: در نمایشگری می‌توان از رادیو بهره برد و مسئله مهمی وجود دارد كه می‌توان در حوزه نقد در نمایش رادیویی وارد شد. وی درباره سردبیر گفت: در واقع ادیتور به كسی گفته می‌شود كه مجموعه ملاحظاتی را بر عهده دارد. باید ناظر جهت دهنده وجود داشته باشد و یك نوع هماهنگی میان شاخه‌های مختلف فعالیت در رادیو شكل بگیرد.

وی در این باره اضافه كرد: سردبیر در نمایش رادیویی از نویسنده متن گرفته؛ به این معنا كه به نویسنده سفارش متن می‌دهد و نویسنده متن را می‌نویسد. در این میان، سردبیر وظیفه دارد چندین شاخصه را برای خروجی متن نمایش در نظر بگیرد كه شامل تأمین اهداف رسانه، تأمین نیازهای مخاطب، توجه به وجه تعلیمی و آموزشی و... است.

ایوب آقاخانی درمورد جایگاه سردبیر اذعان كرد: در جهان، رأس هرم خلاقه نمایش رادیویی تهیه كننده است. تهیه كننده نمی‌تواند تمام فعالیت ها را مدیریت كند. به نحوی كه اگر دانش آن را داشته باشد، مهارت آن را ندارد.

وی ادامه داد: سردبیر باید ناگزیر اطلاعات و دانشی بیشتر از شاخه‌های دیگر داشته باشد. همچنین، ما در نمایش رادیویی كشورمان بخشی از امور نظارتی را حمل می‌كند. بنابراین، سردبیر ناخواسته در شرح وظایف خود حمل می‌كند و سردبیر باید در حوزه نمایشگری جامع‌الاطراف باشد.

آقاخانی تأكید كرد: در سازمان‌ها و نهادهای مربوطه لازم است سردبیر تربیت شود و پرورش سردبیر به دانش‌ورزی، دانش‌پژوهی و دانش‌اندوزی معطوف است.

وی در پایان، خاطر نشان كرد: مدت زمان مناسب و تعداد جلسات تعامل یك سردبیر و نویسنده به بیان نافذ سردبیر و میزان فهم و دریافت ذهنی شخص نویسنده بستگی دارد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

دسترسی سریع