نشست تخصصی «بازیگری در نمایش رادیویی» در دانشگاه سوره برگزار شد

ششمین نشست تخصصی با موضوع «بازیگری در نمایش رادیویی» به همت دانشكده هنر دانشگاه سوره و همكاری اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

1400/08/01
|
17:21

ششمین نشست تخصصی با عنوان «بازیگری در نمایش رادیویی» از سلسله نشست‌های «تحلیل ساختار، محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو» با ارائه و سخنرانی استاد بهرام ابراهیمی بازیگر سینما، تلویزیون وتئاتر و با حضور دكتر امیررضا نوری‌پرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشكده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست، به كوشش دانشكده هنر دانشگاه سوره و با همكاری اداره كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛ روز چهارشنبه مورخ 28 مهرماه 1400 ساعت 12 الی 13 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای نشست، امیررضا نوری‌پرتو ضمن معرفی بهرام ابراهیمی به ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع این جلسه پرداخت. سپس، بهرام ابراهیمی ادامه داد: یك بازیگر باید بازیگر همه انواع باشد و البته شخص باید مدیوم خود را بشناسد. اگر نمایش خوب رادیویی با تنظیمات دقیق رادیویی وجود داشته باشد؛ بازیگری كار ساده‌ای خواهد بود. همچنین، ارتباط متن با بازیگر بسیار قابل اهمیت است.

بهرام ابراهیمی اذعان كرد: بازیگری رادیو به شدت تخیل برانگیز است و ارتباط میان بازیگر و افكتور كه اصوات بیرون از شخص را طراحی می‌كند و باید با افكتور همراهی و همخوانی داشته باشد نیز مهم بوده و نیاز به توجه دارد.

وی در این باره بیان كرد: درك دقیق تمام گروه رادیویی از موسیقی بسیار اهمیت دارد. همچنین، باید توجه نمود كه در نمایش رادیویی فرصت تمرین وجود ندارد و البته توجه به پارتنر نیز مهم است. آن چه در این جا بسیار حائز اهمیت است این است كه باید صدای بازیگر مقابل را درك كرده و طبق نت آن آغاز كنید. علاوه بر آن، نظم در نمایش رادیویی بسیار مهم و تعیین كننده است.

در ادامه، بهرام ابراهیمی با توجه به تفكر و سلیقه شخصی خود در حوزه نمایش رادیویی گفت: اگر به سلیقه خود اشاره كنم باید بگویم متنی برای من اشتیاق برانگیز است كه كم‌ترین ایراد را داشته باشد و اجازه بدهد بضاعت خود را نشان دهم. وی تأكید كرد: متن‌های ایوب آقاخانی برای من بسیار قابل اهمیت بوده و مرا به هیجان می‌آورد. وی در این باره افزود: اگر گنجینه اطلاعات كلام، كامل و بدون نقص باشد؛ شخصیت پردازی صحیح‌تر بوده و ما می‌توانیم بهتر كار كنیم‌.‌

بهرام ابراهیمی، در رابطه با تعامل میان نویسنده و بازیگر نمایش رادیویی خاطر نشان كرد: باید نویسنده و بازیگر در كنار یكدیگر حضور داشته و با هم متن را دورخوانی كنند. همچنین، وجود منتقد به بهتر شدن كار كمك خواهد كرد. آن چه اهمیت دارد این است كه هر دو طرف یعنی نویسنده و گروه اجرایی باید به یك هدف واحد برسند.

سپس، وی به مقوله پرسپكتیو صدا اشاره كرد و افزود: پرسپكتیو صدا یعنی میزان فاصله با سوژه اصلی یا بالعكس كه به عبارتی حجم صدا را شامل می‌شود. این كه در فضای داخلی هستیم یا در فضای خارجی؛ به پرسپكتیو صدا مربوط می‌شود.

بهرام ابراهیمی در پایان، به شرح چگونگی پیاده‌سازی نماهای رادیویی در متن پرداخت و گفت: در این امر باید سوژه از لحاظ قرارگیری در مكان مورد توجه قرار گیرد و به میزان دوری و نزدیكی صدا اهمیت داده شود. وی تأكید كرد: برای پیشرفت در این حوزه، كتاب‌های خوب بخوانید، موسیقی خوب گوش دهید و فیلم‌های خوب بینید. وی در انتها تصریح كرد: در كتاب‌های صوتی شخصیت‌ها را احیا كرده و سپس اجرا می‌كنم و از این توانایی تكنیكی برای بهتر شنیده شدن كتاب استفاده می‌كنم.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.



دسترسی سریع