حضور شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی در مجامع بین‌المللی راهبردی است

محسن سوهانی، مدیر كل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، در سخنانی به اهمیت حضور سازمان صدا و سیما در مجامع بین‌المللی به ویژه ABU پرداخت.

1403/08/10
|
15:24

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، سوهانی با اشاره به سه كاركرد ویژه نهادهای بین‌المللی گفت: این نهادها اولاً كاركرد تنظیم‌گری دارند كه ایجاد همگرایی در سطح كلان راهبردی بین كشورهای مختلف را هدف قرار می‌دهد. دوم، فضایی برای هم‌افزایی، تعامل اثربخش، به اشتراك گذاشتن دستاوردها و همچنین امكان تولیدات مشترك فراهم می‌كنند كه می‌توان از آن به دیپلماسی سازمان های رسانه ای تعبیر كرد. سوم، ایجاد فضای رقابتی كه برای توسعه و پیشرفت بسیار لازم است.

وی افزود: حضور سازمان صدا و سیما در مجامع بین‌المللی به خصوص ABU كه بزرگترین مجمع رسانه‌ای دنیاست، بسیار مهم و راهبردی تلقی می‌شود. ارزیابی من از این دوره از مجمع مثبت است و ارائه‌هایی كه صورت گرفت بسیار خوب و حرفه‌ای بود. این نشان می‌دهد كه كشورهای مختلف در زمینه های گوناگون رسانه‌ای، به ویژه فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی، دغدغه‌مند و پیگیر هستند.

سوهانی تأكید كرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یكی از بزرگترین سازمان‌های رسانه‌ای جهان، لازم است در این آوردگاه رقابتی هم زمینه‌ها و هم فضای فعالیت رقبارا به خوبی رصد كند تا بتوانیم به روز مسیر توسعه مان را پیش ببریم.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: ویژگی رسانه‌هایی كه موفق ظاهر شدند، سیاست‌گذاری راهبردی دقیق، تحول‌گرایی و به روز بودن، همگرایی خوب در راستای تحقق سیاست ها و استفاده هدفمند و بهینه از فناوری‌های روز است. به عنوان مثال در همین رادیو نمایش بخش كودك را راه‌اندازی كردیم و برای من جالب بود كه این موضوع در ارائه بسیاری از كشورها وجود داشت. همچنین بحث هوش مصنوعی كه این روزها به آن توجه ویژه‌ای می‌شود و یكی از داغ ترین بحث های جهان است.

سوهانی در ادامه سخنان خود به محور اصلی سخنرانی‌اش اشاره كرد و گفت: محور اصلی سخنرانی من بررسی جنبه‌های مختلف كاركرد هوش مصنوعی در رسانه، به ویژه رادیو بود. این حوزه نیز مانند هر زمینه‌ای هم فرصت‌هایی دارد و هم تهدیدهایی. باید آینده‌پژوهانه و آگاهانه با آن مواجه شد. جایگاه ظرفیت‌هایی نظیر هوش مصنوعی، دستیاری انسان است و مكمل و تسهیل‌كننده خلاقیت انسانی.

وی افزود: سپهر رقابت رسانه‌ای دنیا به این فناوری‌های نوین توجه ویژه دارد و نباید از قافله عقب ماند. مثلاً كمپانی Futuri Media سه سال پیش از ایستگاه RadioGPT رونمایی كرد كه اولین شبكه رادیویی مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا بود. در این اجلاس هم شاهد بودم رسانه‌های مختلف استفاده‌های خوبی از هوش مصنوعی به ویژه در تولید محتوا برای فضای مجازی می‌كنند.

سوهانی تأكید كرد: باید هدفمند، حساب‌شده و دقیق از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی بهره برد و آن را تسخیر كرد نه اینكه مرعوبش شد. اگر مدیریت نشده از چنین زمینه‌های تكنولوژیكی استفاده كنیم، چه بسا تهدیدهایشان بر فرصت‌ها غلبه كند.

وی در پایان به نمونه‌های موردی استفاده از هوش مصنوعی در معاونت صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: از داده‌كاوی و مخاطب‌سنجی گرفته تا طراحی پوسترهای تبلیغاتی برنامه‌ها برای فضای مجازی و بازسازی صدای هنرمندان فقید با هوش مصنوعی، نمونه‌هایی از دستاوردهای ما در این حوزه است كه رادیو نمایش به طور ویژه با همكاری استودیو كوالیما توانست صدای زنده یاد حمید منوچهری را با هوش مصنوعی باز سازی كند البته از منظر مدیریت رسانه تاكید دارم از صدای هنرمندان پیشكسوت با هوش مصنوعی بی رویه استفاده نشود تا اولاً از نظر مخاطب بی ارزش جلوه نكند و ثانیا راه ورود را بر نیروهای جوان و جایگزین نبندد.

دسترسی سریع