در پنجمین قسمت از برنامه "دانگ" كه با اجرا و تهیهكنندگی اسماعیل باستانی و مجری كارشناسی نوژان حیدری ، پنجشنبه 24 تیر ساعت 18 عصر به روی آنتن رادیو نمایش رفت ، قطعات و آلبوم های تازه منتشر شده موسیقی معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، مجله موسیقی«دانگ» رادیو نمایش اخبار حوزه موسیقی را تحلیل و بررسی میكند و به گفتگوی تخصصی با اهالی موسیقی میپردازد.
اولین آیتم برنامه موزیكباز بود كه اسماعیل باستانی به معرفی قطعات و آلبومهای تازه منتشر شده موسیقی پرداخت. ازجمله قطعات كجا نیستی با صدای علیرضا بحرینی، خاتون با صدای امیر چهارم، همدست با صدای احسان نیزن، انتشار تیتراژ ابتدایی و انتهایی سریال زخم كاری ساخته حمید خزاعی فر، قطعاتی با صدای همایون بهی، حسین رومانان، پورنگ سپانلو، پوریا پورپرویز، حسین اسدیان و قطعه بیكلام به یاد استاد لطفالله مجد كاری از ساعد كاكاوند. در این بخش همچنین آلبومهای تازه منتشر شدهی «تماشایی» حسین حقیقی، «در دریا» كاری از گروه آدمك، «آدمهای شب زده» كاوه یغمایی و آلبوم «سیب هوس» امیر عظیمی معرفی شد.
در بخش دوم برنامه نوژان حیدری به بررسی مهمترین اخبار موسیقی در هفتهای كه گذشت پرداخت. او به مصاحبه دكتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد كه در آن به خسارت 9 هزار میلیار دلاری كرونا به فرهنگ و هنر ایران و اعطای 700 میلیار تومان تسهیلات به هنرمندان اشاره شده بود. حیدری گفت این مصاحبه با اعتراض برخی از اهالی موسیقی مواجه شده است. آنها گفتهاند در این دو سال هیچ تسهیلاتی دریافت نكردهاند. اسماعیل باستانی با پخش صدای دوتار نوازی استاد حسن سمندری فرزند استاد غلامحسین سمندری افزود: او به خاطر بیماری دخترش سازش را فروخته است و دو فرزندش را در این دو سال از دست داده است. چرا صندوق اعتباری هنر كمكی به آنها نكرده است؟
حیدری در این بخش به مصاحبه كیهان كلهر هم اشاره كرد كه درباره مسایل روز موسیقی بوده و در آن به ضرورت حضور سبكهای مختلف موسیقی در بازار موسیقی اشاره شده است. در ادامه باستانی گفت درست است كه هنر و موسیقی سلیقهای است، اما نمیتوان از موسیقی فاخر به آسانی گذشت و باید جریانساز باشد.
در بخش بعدی این برنامه با نام «نوبان» ندا رادمهر اخبار و حواشی موسیقی ایران را بررسی كرد. رادمهر در این برنامه به كارگاه بین فرهنگی آموزش پیانو در آلمان اشاره كرد. او گفت جشنواره بینالمللی هنرمندان جوان المان كه قدمت 70 ساله دارد به همت آهنگساز شهیرآلمانی سیلیویوس در سال 1950پایهگذاری شده میزبان این كارگاه است. این كارگاه در سال 2010 به همت پویان جوان پایهگذاری شده است. خبر دیگر رادمهر انتشار فراخوان بنیاد رودكی برای استفاده از رهبران اركستر جوان در این بنیاد بود.
ندا رادمهر خبرنگار موسیقی در بخشی دیگری از نوبان با استاد ناصر مسعودی تماس گرفت و جویای احوال او شد. در این ارتباط تلفنی مسعودی به جوانها توصیه كرد راه خود را ادامه بدهند و امیدوار باشند.
در ادامه نوژان حیدری روی خط تلفن به مصاحبه با هومن نامداری نوازنده، آهنگساز و تنظیمكننده پرداخت. نامداری در این مصاحبه درباره ضرورت وجود ژانرهای متفاوت تر در بازار موسیقی گفت: همه ژانرها باید در یك سطح در پلتفرمهای موسیقی شنیده بشوند و نه به صورت فرعی و حاشیهای. وی افزود: در این سالها این روند كند بوده و باید به آن سرعت ببخشیم چون روند تغییر در تولیدات و پخش در دنیای موسیقی جهان سرعت بالایی دارد و ما نباید به خاطر كاستی ها از قافله عقب بمانیم.
این تنظیم كننده درباره اینكه چرا جریانهای فرعی نمیتوانند در بازار موسیقی جریانساز باشند گفت: در ایران جریان های خاصی وجود دارد كه همانها بولد میشوند چون راحتتر و دم دستتر هستند.تهیهكنندگان، اهالی موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دست به دست هم بدهیم و وقت بیشتری برای پخش و شناساندن این جریانها به مردم بگذاریم. وی همچنین افزود: ما باید دایره و افق دیدمان را وسیعتر كنیم تا بتوانیم حتی در صورت مخالفت با ژانرهای مختلف آنها را بپذیریم و به مخاطبان معرفی كنیم.
نامداری درباره اینكه آیا بازار موسیقی ایران این قابلیت را دارد كه از تكصدا بودن خارج بشود گفت: بله. من خودم سعی كردم به سهم خودم این كار را در تنظیمات و نوازندگی موسیقی پاپ انجام دادم.
این هنرمند در پایان تاكید كرد برای اینكه بتوانیم سبكهای مختلف موسیقی را به گوش مخاطبان برسانیم باید كارهایی انجام دهیم از جمله باز گذاشتن پلتفرمهای موسیقی جهانی، یا باز كردن فضا برای گروههای ناشناخته و جوان.
بخش دیگر برنامه دانگ، «نغمه ساز» یا «یاد بعضی نفرات» است كه به مرور زندگی شخصیت های مهم و تاثیرگذار موسیقی ایرانزمین میپردازد. در این بخش كه به همت سایت تحلیلی موسیقی ما تولید شده بود، حبیب رضایی زندگینامه ابوالحسن صبا را خواند.
در بخش پایانی این برنامه نوژان حیدری روی خط تلفن با نیما جوان تهیهكننده موسیقی گفتگو كرد. جوان از ضبط كاری از مسعود سخاوت دوست خبر داد. وی همچنین درباره اینكه چرا صداهای متفاوتی در موسیقی ایران جریانساز نمیشوند گفت به دلیل سیاستگذاریهایی كه امكان رشد به این جریانات را نداده است. البته اكنون در دفتر موسیقی این اتفاقات تعدیل شده همچنین در بخش خصوصی به گروههای جوان و مستقل بها داده میشود.
این تهیهكننده موسیقی در پاسخ به این سوال كه چرا برخی از تهیهكنندگان موسیقی طوری حرف میزنند كه انگار در حال خرید و فروش كالایی دم دستی هستند گفت: این ادبیات اصلا مناسب هنر نیست. اما شاید آنها از حوزه دیگری وارد موسیقی و هنر شدهاند. البته كه اقتصاد در هنر و موسیقی مهم است. اما این نگاه درستی نیست چون هنر كالا نیست حتی اگر تبدیل به یك فرایند اقتصادی شود. در جریانات مهم موسیقی در همه جای دنیا یك تهیهكننده باسواد و بزرگ پشت قضیه است. او میتواند در امور هنری هم نظر بدهد چون دانشش را دارد یعنی هم هنری و اقتصادی است. اما اگر به هنر به شكل كالا نگاه شود نتیجهاش جریان منفیاست كه گاهی در موسیقی ایران دیده میشود.
جوان درباره گروههای جوان و مستقل موسیقی گفت متاسفانه تهیهكنندهها كمتر از این كارها و گروهها پشتیبانی میكنند چون معتقدند فروشی نخواهند داشت. در این شرایط هنرمند مجبور است خودش هزینه كند كارهایش را تولید كند و به پخش برسانند، این مساله گاهی باعث پایین آمدن كیفیت كارها میشود. در این بین گروهها و افراد موفقی هم هستند كه این معادلات را به هم ریختند و با وجود نداشتن تهیهكننده و سرمایهگذار توانستند موفق شوند و مخاطبان خودشان را پیدا كنند.
جوان درباره اینكه در حوزه موسیقی چه كسانی باید بانی باشند تا بتوانیم جریانهای موسیقی مختلفی داشته باشیم گفت: دفتر موسیقی و بنیاد رودكی كار هنری تولید نمیكنند و تبدیل شدهاند به یك بوروكراسی اداری و ممیزی، بنابراین بخش موسیقی و تهیهكنندهها باید این كار را بكنند. با هم اندیشی و همنشینی میتوان اینكارها را انجام داد.