ششمین قسمت از برنامه "دانگ" با اجرا و تهیهكنندگی اسماعیل باستانی، و مجری كارشناسی نوژان حیدری از آنتن رادیو نمایش پخش شد.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش ، در ابتدای برنامه اسماعیل باستانی با اشاره به محرومیتهای مردم استان سیستان و بلوچستان این برنامه را به مردم این استان تقدیم كرد.
اولین بخش برنامه موزیك باز بود كه به معرفی تازههای بازار موسیقی این هفته پرداخت. قطعه «لزگی» علی بهرامی فرد كه موسیقی اركسترال ایرانی است، قطعه «تماشایت كنم» از ایوب صادقی كه نام تازهای در بازار موسیقی ایران است، قطعه «رهایی» با صدای حامد قاسمی، قطعهی «كنارم باش» حمید هیراد، قطعهی «پردههایی از شب» با صدای كامران تفتی، قطعه «شهر خاموش» با صدای كیان پورتراب و آرمان گرشاسبی، قطعه «آواز قو» با صدای مهدی احمد وند، قطعهی «دوستم داری» مهدی حاتمی، قطعه «روزهای خوب» از مصطفی راغب، قطعه «تولد» با صدای ناصر زینعلی و قطعه «راز نهان» با صدای وحید تاج و شایان كریمی نژاد قطعات تازه بازار موسیقی در هفتهای كه گذشت بودهاند. همچنین در این بخش آلبومهای «دشت نفتون» از گروه اتاق، «هرگز تو را نبینم» از صبا علیزاده، «عاشقانه های پسر نوح» كه تركیب شعرخوانی و موسیقی است از امیرحسین سمیعی و علی محمد مودب، آلبوم بیكلام «لوت» از محمد نیك و آلبوم «بخشایش» از پیام میر جعفری به عنوان تازههای آلبوم هفته معرفی شدند.
نوژان حیدری در ابتدای صحبتهایش در برنامه با اشاره به این موضوع كه این برنامه تریبونی است برای اهالی موسیقی گفت: ما در این برنامه صدای اهالی موسیقی هستیم. این برنامه تعهد ما به جامعه موسیقی است. اهالی موسیقی باید حس كنند از جایی شنیده و درك میشوند. در ادامه این بحث اسماعیل باستانی افزود:كمكهای مسوولین در برابر جامعه هنری بسیار ناچیز است.
اسماعیل باستانی در ادامه برنامه گفت: دیشب قطعه دیوونگی به آهنگسازی و خوانندگی سیروان خسروی منتشر شد. وی افزود خسروی همیشه كارهای متفاوتی دارد. اما در قطعه دیوونگی ما چیزی به مفهوم آهنگسازی نمیشنویم بلكه این قطعه با بیت نوشته شده است. نوژان حیدری درباره این موضوع این چنین توضیح داد: این قطعه ازیك لوپ یا حلقه بیتها تشكیل شده و در چنین قطعاتی نقش میكس و مستر و تنظیم بسیار مهم است.
حیدری در بخش بعدی اخبار مهم موسیقی در هفتهای كه گذشت را بررسی كرد. انتشار آلبوم «شاید هرگز تو را نبینم» با صدای صبا علیزاده اولین خبر این هفته بود. حیدری گفت: این آلبوم كه 9 قطعه دارد و سبك آن الكترونیك است، روی پلتفرمهای جهانی منتشر شده است و نسخه فیزیكی آن به زودی در ایران در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.
در بخش بعدی برنامه كه گپ باز بود محمدرضا محبوبفر جامعه شناس روی خط تلفن مهمان برنامه بود.
موسیقی باید باعث تبادل فرهنگی بشود نه انحطاط
محمدرضا محبوبفر، جامعهشناس با اشاره به اینكه جامعهشناسی به موسیقی مرتبط است، درباره جامعهشناسی موسیقی گفت: باید در مورد واژه موسیقی صحبت كنم كه در آن بیان احساسات و عواطف جامعه به شكل اصوات بیان میشود و اگر به شكل واژگان بیان شود كه تبدیل به شعر میشود و پیوند تنگاتنگی هم با موسیقی دارد. من خودم طرفدار موسیقی اصیل ایرانی هستم چونكه این موسیقی باعث آرامش درونی میشود. به طور كلی، موسیقی باعث درمان بیماریهای روحی و جسمی میشود.
وی در ادامه گفت: یادم میآید در دورانی كه رسانه ملی یك مجموعه تلویزیونی پر حاشیه را پخش میكرد مردم یك قوم انتقاد كردند و اعتراضاتی در چند شهر شد. آن زمان رادیو پیام را گوش میكردم كه به منظور دلجویی از آن قومیت به صورت مداوم موسیقی قومی آنها را پخش میكرد. جالب است كه پخش این موسیقیها باعث شد تا آن كدورتها از بین برود بنابراین موسیقی باعث گرهگشایی از مشكلات میشود.
محمدرضا محبوبفر با تاكید بر اینكه موسیقی غیر ایرانی باعث انحطاط فرهنگی میشود، گفت: موسیقی و فرهنگ ما در بیرون ازمرزهای ایران، روی اخلاق و سبك زندگی برخی از مردم تأثیر گذاشته و آنها را به دنبال فرهنگ ما كشانده است بنابراین عكس این ماجرا هم صادق است. در جامعهشناسی به این موضوع انحطاط فرهنگی و اخلاقی میگوییم.
وی با اشاره به كشورهای عربی و تركزبان منطقه گفت: آنها هیچگاه گونههای بیگانه موسیقی را جایگزین موسیقی داخلی و سنتی خودشان نكردند و آثار فرهنگی آنها اصالت دارند ولی در ایران سبكهای موسیقی گوناگونی بدون توجه به سنت و اصالت ایرانی تولید میشوند. موسیقی ایرانی بیانگر هویت ملی ما بود كه متاسفانه در حال فراموشی است. موسیقی بیگانگان به فرهنگ ایران لطمه میزند و هنجارها را عوض خواهد كرد.
محمدرضا محبوبفر پدیده جهانیشدن در هنر را رد و تصریح كرد: موسیقی باید باعث تبادل فرهنگی بشود نه انحطاط. من فكر نمیكنم در كشورهای دیگر این اتفاقهایی كه در ایران میافتد رخ بدهد. موسیقی اصیل و سنتی باید باقی بماند و به باید عنوان یك سبك فرهنگی مطرح شود. باید از هنرمندان اصیل و دارای هویت خودمان حمایت كنیم. به هیچ عنوان نباید برای افرادی كه ابتذال فرهنگی را ترویج میكنند پروانه رسمی صادر شود. باید آهنگسازان و موسیقیدانان اصیل ایرانی را حمایت و تبلیغ كنیم. متأسفانه در 10 سال گذشته بسیاری از هنرمندان اصیل از ایران مهاجرت كردند!
بخش بعدی برنامه نوبان بود با ندا رادمهر كه به بررسی اخبار و حواشی موسیقی ایران پرداخت. رادمهر خبر داد براساس مصوبه شورای نامگذاری شهر تهران قرار است یك سردیس به نام استاد «ابراهیم قنبری مهر» سازنده ساز در بوستان شقایق مهر در روز 10 مرداد مصادف با تولد ایشان با حضور مسوولین و هنرمندان نصب شود. بر اساس این خبرسه نیمچهره دیواری هم به نام استادغلامحسین بنان، پرویز یا حقی و هوشنگ ظریف تا پایان شهریور ماه در كنار موزه موسیقی ایران نصب خواهد شد.
در ادامه نوبان صدای ابراهیم قنبری مهر را شنیدیم كه گفت: ساز استاد ابوالحسن صبا را دوست داشتم. صدای سازصبا مرا به منزلش كشید، او شب اول من را پذیرفت و هیچوقت از من شهریه دریافت نكرد. این استاد ساز ساز درباره علاقه دیوید اویستراخ به ساز ویولن ساخته خودش گفت در فرانسه او برایم یادداشتی نوشت با این مضمون كه ”استاد جوان با ذوق نه تنها ساز شما زیبا ساخته شده بلكه شما به صدای ساز هم پی بردید و این چیزی است كه كمتر اتفاق می افتد”.
رادمهر در ادامه از جدیدترین كنسرت مجازی استاد كیهان كلهرخبر داد. او گفت: این كنسرت با همراهی اردلا ارزنجان نوازنده تركیهای باقلاما، 6 مرداد 1400 ساعت 21 و سی دقیقه برگزار خواهد شد. كلهر پیش از این در موزه آبگینه كاخ چهلستون و باغ اتحادیه كنسرت آنلاین برگزار كرده كه بسیار پر مخاطب بوده است.
در بخش بعدی برنامه با نام سازباز نوژان حیدری درادامه معرفی گروههای موسیقی بیكلام و بینالمللی، ابراهیم مالوف نوازنده ترومپت، تنظیمكننده و آهنگساز لبنانی را معرفی كرد. نوازندهای كه شهرتش به خاطر پیاده كردن موسیقی شرقی روی ساز ترومپت است. حیدری گفت: مالوف قرار بوده در ایران برنامه اجرا كند اما به خاطر محدودیتهای كرونایی این برنامه كنسل شده است.
در ادامه برنامه محمدغضنفری روانشناس روی خط تلفن مهمان برنامه دانگ بود.
میتوان در این روزهای پر فشار با موسیقی آرام شد
محمد غضنفری، روانشاس و استاد دانشگاه درباره موسیقی گفت: من سهتار میزنم و موسیقی ایرانی بخشی از هویتم بوده است. روان انسان از جامعه جدای نیست ولی اگر بخواهم به طور اختصاصی درباره روانشناسی موسیقی بگویم باید به جملهای معروف اشاره كنم: ما برای اینكه بتوانیم مغز را بشناسیم باید ادراك موسیقی در مغز را دریابیم. اینگونه شد كه دانشمندان از مغز كودكان تصویربرداری كردند و فهمیدند كه مغز به شدت به موسیقی واكنش نشان میدهد. گویا از كودكی در مغز ما یك سختافزار برای دریافت موسیقی وجود دارد.
وی با اشاره به تاثیر موسیقی سطحی و مبتذل بر روان انسان گفت: كارل گوستاو یونگ درباره ناهوشیاری جمعی صحبت كرده است كه این بخش از روان ما از دل تاریخ شكل میگیرد. موسیقی ایرانی هم برخاسته از دل و جان مردم این مرز و بوم است. وقتی ما به یك گوشه ایرانی گوش میدهیم به تاریخ خودمان وصل میشویم. به قول بتهوون وقتی كلام باز میماند موسیقی آغاز میشود. ربع پرده در موسیقی ایرانی یك بخش مهم است ولی در موسیقی غربی فالش شنیده میشود. همانطور كه ناهوشیار جمعی ایرانی داریم ناهوشیار جمعی جهانی هم داریم. باید مردم را در زمینه موسیقی آگاه كنیم.
محمد غضنفری با اشاره به مفهوم «میم» در نظریه ریچارد داوكینز توضیح داد: امكان دارد با موسیقی مبتذل كه شبیه به ویروس است یك ملت را آلوده كرد. ما باید آگاه بشویم تا به این ویروس آلوده نشویم. فرهنگ مانند شمشیری دو لبه است و باید الفبای موسیقی را بشناسیم و آموزش بدهیم. همانطور كه میشود با واكسن علیه كویید 19 مقاوم شد امكان دارد در برابر موسیقی بد و ویروسهای بی اصالت هم مقاوم شد. آقای شجریان میگفت: مهم نیست چه نوع موسیقییی گوش میدهید فقط خوب گوش كنید.
این روانشناس در پایان اظهار كرد: به قول شوپنهاور، موسیقی تاج هنرهاست و میشود با موسیقی احساس خوشبختی و آرامش كرد. موسیقی از لالایی آمده و كم كم پیشرفت كرده است. لالایی مادران به خوبی كودكان را خواب میكند و میتوان در این روزهای پر فشار با موسیقی آرام شد.
در ادامه برنامه نوژان حیدری درباره كنسرت علی زند وكیلی در استانبول گفت: بالاخره طلسم كنسرتهای ایرانیان در خارج از كشور شكسته شد و شنبه شب علی زند وكیلی به همراه «كورای آوجی» خواننده سرشناس تركیه و «آیتاچ دوغان» قانون نواز مشهور ترك، در استانبول روی صحنه رفت.
باستانی و حیدری در بخش پایانی برنامه درباره مصاحبه با جامعهشناسان و روانشناسان درباره موسیقی در برنامهشان اینچنین توضیح دادند: موسیقی بخش مهمی از زندگی روزمره ما است. در سالهای اخیر برخی از تولیدات خاص فضای مجازی را تحت الشعاع قرار دادند و در حد خودشان تاثیرگذار بودهاند. تولیداتی كه متاسفانه از سطح خوبی برخوردار نبودند و حتی گاهی سخیف هم بودند. متاسفانه شكل بستهبندی این تولیدات جذاب است و این زنگ خطری است برای ما. ما باید این ماجرا را جدی بگیریم. وقتی این كارها در فضای مجازی به تعداد زیادی دیده میشوند یعنی فاجعه.ششمین قسمت برنامه «دانگ» با پخش قطعهای از محسن چاوشی به پایان رسید.
مجله موسیقی«دانگ» رادیو نمایش ، پنج شنبه ها ساعت 18:00 به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می شود.