علی طالب آبادی گفت: ما در سینمای ایران مشكل بازیگر داریم. باید قبول كنیم هنوز سینما ایران به صنعت تبدیل نشده است.حتی فیلمهای موفق ما نیز سبك خاص خود را دارند.
در برنامه دوشنبه شب به علاوه نمای نقرهای اسماعیل باستانی مجری و تهیه كننده این برنامه گفت: در برنامه نمای نقرهای درباره فیلمنامه صحبت كردیم و به همین بهانه مهمان ما در این برنامه علی طالب آبادی فیلمنامه نویس خوب كشورمان است.
از جمله فیلمنامههای طالب آبادی میتوان به زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترك آقای محمودی و بانو و ماهی سیاه كوچولو اشاره كرد.
باستانی در ادامه گفت: برای یك فیلمنامه نویس بخش مهمی است كه آثارش در ذهن مخاطب بماند و علی طالب آبادی بیشتر آثارش در ذهن ما مانده است.
طالب آبادی درباره كم كاری خود گفت: من كارهایی را نوشتهام و بدون اینكه نامی از من برده شود ساخته شده است.
یعنی گاهی تهیه كننده و كارگردان كار را به سمتی خواهند برد كه فكر و ایده من نیست كه باعث میشود من اعلام كنم كه علاقه ندارم این فیلمنامه به اسم من ثبت شود و این موضوع هم بسیار وحشتناك است
محمدرضا مقدسیان كارشناس برنامه نیز درباره سینما گفت: عدهای میگویند مشكل اصلی سینمای ایران فیلمنامه است.
طالب آبادی گفت: متاسفانه همیشه این موضوع مطرح است میتوان از منظر یك فیلمنامه نویس گفت بازیگران نمیتوانند فیلمنامه خوب را بازی كنند. اما خب جواب درستی نیست.
باید گفت مجموعه عوامل هستند كه فیلم را میسازند و این حرف كه فیلمنامه خوب نداریم حرف هوشمندانهای نیست.
مقدسیان درباره درصد فروش نیز گفت: ما بازیگرانی داریم كه از درصد فروش نیز دستمزد میگیرند
طالب آبادی نیز در جواب گفت: فیلمنامه نویس به نوعی همه چیز یك كار است اما شاید مظلومترین بخش تولید است.
یك فیلمنامه نویس میتواند آنقدر سكانس خرد بنویسد كه هزینه تولید را بالا ببرد اما یك فیلمنامه نویس حرفهای میتواند به تولید كمك كند.
او در ادامه گفت ما به همان اندازه كه بازیگر و كارگردان خوب داریم فیلمنامه نویس خوب هم داریم.
مقدسیان درباره اوضاع سینما گفت: مقصر اینكه در سینمای ایران اقوال خوب آنچنانی نداریم چیست؟ در آخر چه كسی مقصر است آیا عوامل تولید یا متن؟
طالب آبادی گفت: گاهی دیالوگهای یك كاراكتر بسیار مهم است كه مثلاً یك سكانس دارد، اما عوامل تولید آن نقش را به كسی میدهند كه شوهر خاله فلانی است و آن بازیگر كل كار را به هم می ریزد.
طالب آبادی تاكید كرد: ما در سینمای ایران مشكل بازیگر داریم.
ما موقع بستن كار به مشكلات زیادی میخوریم.
باید قبول كنیم كه سینمای ایران كم بضاعت است.
من از نویسندگانی هستپ كه از ابتدا تا انتها در تولید هستم و نتیجه كار برای من مهم است.
طالب آبادی در پایان گفت: باید قبول كنیم هنوز سینما ایران به صنعت تبدیل نشده است.
حتی فیلمهای موفق ما نیز سبك خاص خود را دارند.