در رادیو نمایش مطرح شد:پروژه های سینمایی تعطیل شود یا نشود؟

این هفته در برنامه «نمای نقره ای» رادیو نمایش درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی پروژه های سینمایی با كارشناسان گفت و گو شد.

1399/09/09
|
18:12

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، مشروح این گفت و گو ها را در زیر خواهید خواند.
*پرونده این هفته در مورد این ماجرا است كه پروژه های سینمایی تعطیل شود یا نشود؛ حرف، حرف خانه سینما است یا حرف، حرف صنف واحد تهیه كنندگان یا برخی دیگر از تهیه كنندگان. حرف، حرف اهالی سینما و بازیگران است یا حرف خانه سینما. در مورد این مسئله با همراهی محمد صابری روزنامه نگار كار كشته می خواهیم صحبت كنیم و 2 مهمان نازنین كه به جمع ما اضافه خواهند شد. جناب آقای غلام رضا موسوی رییس صنف واحد تهیه كنندگان و جناب آقای دانش اقباشاوی كارگردان سینما كه سخن گوی اسبق كارگروه كرونا در خانه سینما بودند. اول با محمد عزیز مقدمه ای داشته باشیم و طرح موضوع كنیم، بعد صحبت های این 2 عزیز را بشنویم.
خوشحالم كه فرصت دیگری شد تا روی امواج رادیو نمایش ازسینما بگوییم و در مورد اینكه در این روزهای كرونایی بالاخره تكلیف صنف سینما چه خواهد شد گپ بزنیم. قبلا هم درمورد این موضوع صحبت كردیم و به این جمع بندی رسیدیم كه در این میدان بیشتر از اینكه نگاهمان به سمت مدیران سینما و سازمان سینمایی باشد، جزء حوزه هایی است كه درآن تصمیم گیری به صورت صنفی اتفاق می افتد و خوشبختانه در مورد عدم دخالت مدیران این دفعه توفیق داشتیم و یك بی عملی مطلق را از سمت مدیران می بینیم منتهی خلاء این تصمیم گیری هنوز توسط صنف پر نشده است و همانطور كه اشاره كردم یك چندگانگی بین صنوف وجود دارد و اتحاد نگاهی شكل نگرفته است. اگر بخواهم درباره هفته اخیر مروری كنم؛ در آستانه تشدید تعطیلات كرونایی از ابتدای آذر، خانه سینما یك بیانه ای منتشر كرد و از تهیه كنندگان خواست تا تمام پروژه های تصویری را تعطیل كنند این بیانیه در مرحله خواست بود و من بعید می دانم تضمینی برای اجرای آن باشد و گروه ها ملزم به اجرای آن باشند، (دوست دارم كه در مورد این هم صحبت كنم) با واكنش مهمی مواجه شد. غلام رضا موسوی كه در عرصه تهیه كنندگی پیشكسوت می باشد و الان فرد شماره 1 صنف تهیه كنندگان می باشد صراحتا مخالفت خود را با این بیانیه اعلام كرد و از این منظر مطرح كرد كه، تعطیلات حتی برای 2 هفته می تواند پروژه های سینمایی در دست تولید و در مسیر تولید را با هزینه های سنگین مواجه كند. از این منظر اشاره كردند كه بیانیه خانه سینما شاید هم چندان بیانیه ی تخصصی نبوده است. هنوز هم ته این قصه باز است و ما می خواهیم بیشتر صحبت كنیم تا ببنیم ته این قصه به كجا خواهد رسید.
*فكر می كنم كه بهترین كسانی كه می توانند اظهار نظر كنند الان در برنامه نمای نقره ای حاضر هستند و خوب است كه ما به سراغ تحلیل ها شخصی نرویم و از خود منبع اصلی ماجرا را جویا شویم. ضمن احترام خدمت آقای موسوی عزیز رییس صنف واحد تهیه كنندگان می خواهم كه با اجازه شما بحث را با آقای دانش اقباشاوی به عنوان نماینده خانه سینما كه این بیانیه را صادر كردند آغاز كنم و به ما بگویند كه چرا چنین بیانیه ای، با چه هدفی و با چه مطالعاتی صادر شده و بعد پاسخ آقای موسوی را بشنویم.
اقباشاوی: سلام عرض می كنم. ابتدا جا دارد كه ضمن عرض تسلیت برای درگذشت جناب آقای پرتوی و جناب آقای پورحسینی تصحیح كنم كه بنده مسئولیتی در هیئت مدیره خانه سینما اكنون ندارم و ستاد سابق كرونا خانه سینما ماه ها است كه تعطیل می باشد. آقای غلام رضا موسوی خودشان در جریان هستند. من به عنوان یك سینماگر و رییس انجمن برنامه ریزان و دستیاران كارگردانان سینما در خدمت شما هستم.
صابری: روایتی در برنامه قبل داشتیم كه در مورد ستاد كرونایی كه اوایل اسفند ماه تشكیل شد، اطلاعیه ی خوبی هم می داد و رصد خوبی هم به روی پروژه ها داشت اما در اردیبهشت ماه منحل شد كه شما سخن گوی آن ستاد بودید. اخیرا خانه سینما اعلام كرد كه مجددا می خواهد ستاد را احیا كند می خواهم بدانم كه در جریان این احیای مجدد شما هیچ حق و سهمی نداشتید؟ و اینكه خانه سینما در حال حاضر چیزی به اسم ستاد كرونا دارد؟
اقباشاوی: از ما نیز دعوت شد اما به دلایلی كه هم شخصی بودند و هم پیشینه ای، من اكنون مشخصا سمتی در ستاد ندارم.
صابری: این پس لرزه های آن دلایل انحلال كه نیست؟ یعنی هنوز آن اختلاف نظر در میان اصناف وجود دارد كه شما معترض به آن، خبر انحلال را اعلام كردید؟
اقباشاوی: خیر. ماجرا این است كه باید از كل به جز بیاییم. اختلاف نظری به آن معنا در میان اصناف وجود نداشت. ماجرا را از كل كه عرض می كنم شما تعبیر زیبا و جذابی را به كار بردید كه مدیران سازمان سینمایی خوشبختانه دخالتی نمی كنند و این جا باید گفت كه متاسفانه دخالتی نمی كنند. بخاطر اینكه از نظر بنده خیلی از امور حمایتی و مدیریتی ماجرا را خود سازمان سینما باید مدیریت كند. ماها، هم تكنسین ها و بدنه سینما هم كارفرماها كه تهیه كنندگان محترم هستند دستشان به جایی بند نیست. امكانات و منابع دست سازمان سینمایی و دولت است. و دولت باید نقش حمایتی در قبال سینما چه كارفرما و چه كارگر را ایفا كند.
صابری: برای اینكه موتور بحث روشن شود، خلاصه نظرتان را درباره این بیانیه خانه سینما و اینكه پروژه ها تعطیل شوند به ما بگویید تا ما به سراغ ادامه گفت و گو برویم.
اقباشاوی: همانطور كه گفتید این یك پیشنهاد است و ضمانت اجرایی ندارد به دلیل اینكه آن حمایت ها انجام نمی شود. آقای صابری از نظر من قضیه خیلی ساده است ما باید با مسائل و بحران ها منعطف برخورد كنیم، نمی توانیم خیلی فیكس برخورد كنیم. مثلا در یك دوره ای بیماری كرونا فروكش می كند مثل تابستان و گرما در این دوره می توانیم پروژه ها را با رعایت كامل پروتكل ها باز كنیم. در یك دوره كه خطرناك می شود برای مدتی می شود حتی تعطیل كرد اما تمام این ها یك پیش نیاز دارد و آن حمایت های اقتصادی هم از كارگر و هم از كارفرما می باشد به طوری كه اگر خدایی نكرده كسی بیمار شد بتواند از بیمه رایگان، درمان رایگان و از حمایت های اقتصادی رایگان برخوردار باشد. اخیرا 11 نفر از اعضای انجمن برنامه ریزان و دستیاران كارگردان دچار این بیماری شدند، حداقل خرجی كه برای آن ها در بیمارستان بوده 50 میلیون تومان بوده. اگر شرایطی از سمت سازمان سینمایی ایجاد شود كه اگر شخصی سر كار می رود همه چیز درست باشد اولا سر كار مسائل پروتكلی باید به شدت رعایت شود و ثانیا اگر اتفاقی افتاد...
صابری: از نظر شما با سابقه و تجربه صنفی كه داری الان پروژه های سینمایی باید تعطیل شوند یا با رعایت كردن ملاحظات بهداشتی برقرار باشند و جریان ادامه داشته باشد؟
اقباشاوی: اگر پالایشگاه ها را تعطیل می كنند سینما را هم تعطیل كنند.
*پس از نگاهت قابل تعطیل نیست؟
اقباشاوی: از نگاه من كه در ستاد كرونا نیز همین را می گفتم؛ دوگانه است، یگانه نیست. پول بدهید، تعطیل كنید.
*یعنی پیش شرطی برای آن داری.
اقباشاوی: پیش شرط داریم. پول بدهید چون بچه ها باید كرایه خانه بدهند، برای فرزندانشان تبلت بخرند تا بتوانند درس بخوانند، نان بخرند و از طرفی هم چرخ تهیه كنندگان باید بچرخد. ما اكنون در یك گاز انبر گیر كردیم. نه پول داریم و جانمان نیز به شدت در خطر است. من این بیانیه را تایید می كنم ما به شرط ها و به شروطه ها.
*چون می خواهیم صحبت های آقای موسوی را هم بشنویم. من از صحبت های شما چنین فهمیدم؛ صنف، مجموعه صنوف یا خانه سینما از منظر شما یا همان تحلیلی كه ارائه كردید از اساس چه به لحاظ اجرایی، چه به لحاظ اقتصادی هیچ نوع قدرتی ندارد و فقط می تواند مثل یك بزرگتر برخی از توصیه ها را انجام دهد، بقیه یا گوش می كنند یا نمی كنند. این حرف ها چون پشتوانه ندارند ممكن است اصلا مورد توجه قرار نگیرد و همان نیمچه اعتبار خانه سینما بخواهد زیر سوال رود. یعنی خانه سینما این حرف ها را می زند تا بار را از روی دوش خودش بردارد؟
اقباشاوی: خیر، من چنین حرفی را نمیزنم. اتفاقا قدرت دارد. قدرت در اتحاد است. این اتحاد محكم و جدی از دولت جمهوری اسلامی ایران است و وزارت فرهنگ و سازمان سینما باید آن را مطالبه كند. خانه سینما و هر نهاد صنفی قدرتش در اتحاد و مطالبه گری می باشد.
*شما به این اشاره كردید كه با قدرت باید بتواند كارش را انجام دهد. وقتی سازمان سینمایی پشتوانه مالی برای صنف خانه سینما در نظر نمی گیرد خانه سینما باید چه كند تا این قدرت نمایی انجام شود چون االان بی خاصیت می باشد.
اقباشاوی: بی خاصیت صفت (11:27؟) می باشد كه شما آن را به كار می برید.
*می خواهم بگویم كه تصمیماتش نمی تواند محل اثر باشد. در واقع تصمیماتش بیشتر پندآموز است.
اقباشاوی: خانه سینما، باید با اتحاد باشد مثل بیانیه 18 صنف كه در فروردین ماه منتشر شد كه مشخصا خطاب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد بود و تهیه كنندگان محترم هم آن را امضا كردند. هم اتحاد هم با لابی و چانه زنی تهیه كنندگان یعنی جناب آقای موسوی و سینماداران و دوستانشان كه ذی نفوذتر هستند. قدرت چانه زنی كارفرمایان بسیار بیشتر از قدرت چانه زنی هنرمندان و تكنسین ها می باشد. من عرضم دو چیز است، اول اتحاد مطلق بین صنوف، ثانیا كه تهیه كنندگان، سینمادارن و پخش كنندگان به عنوان اینكه ذی نفود هستند و قدرت چانه زنی بالا دارند به عنوان كارفرمایان سینما باید با سازمان سینمایی بسیار محكم و مطالبه گر برخورد كنند. یعنی دست و زبان ما در آن جا باشند.
*من اینطور فهمیدم كه خانه سینما به واسطه همدلی صنوف و تلاششان می تواند وزن خودش را رعایت كند و نتیجه بگیرد وگرنه یك اسم باقی می ماند.
اقباشاوی: و حمایت كارفرمایان.
*جناب آقای غلام رضا موسوی رییس صنف واحد تهیه كنندگان ممنون كه با همراه شدید. خوشحال می شویم كه از زاویه نگاه شما با این موضوع آشنا شویم و موضع شما را به عنوان نماینده گروه بزرگی از تهیه كنندگان سینمای ایران بشنویم.
موسوی: اولا كه در گذشت بزرگانی چون آقای پرتوی و پور حسینی را تسلیت می گویم. متاسفانه سینما بیشتر از بقیه جاها دارد بزرگانش را از دست می دهد و متاسفانه وزارت بهداشت (به گمان من) رسیدگی لازم و كافی را برای هنرمندان به خصوص پیشكسوتان انجام نمی دهد. امیدوارم كه دولت همانطور كه در بقیه موارد معمولا حرف می زند، در این مورد لااقل حرف نزند و حداقل بداند كه این هنرمندان پشتوانه هنر مملكت هستند و دارند از دست می روند.
صابری: ما هم متقابلا عرض تسلیت خدمت شما داریم.
موسوی: سلام عرض می كنم. خدمت آقایان مقدسیان، صابری و اقباشاوی و تمام شنوندگان.
*دانش اقباشاوی مثل خیلی دیگر از عزیزانی كه سینما برایشان مهم است همانطور كه برای همه ما خانه سینما جای ارزشمند و مهمی است، همه دوست داریم كه این سینما هر روز درخشان تر ظاهر شود، شما هم قطعا همین نگاه را دارید. دانش اقباشاوی می گوید كه اگر خانه سینما می آید و چنین بیانیه ای را صادر می كند چون صنوف مختلف با هم اتحاد ندارند و از لابی و قدرت چانه زنیشان استفاده نمی كنند نمی توانند از دولت و سازمان های سینمایی امتیازی بگیرند كه این بیانیه قوت اجرایی پیدا كند و پشتوانه اجرایی داشته باشد. موضعی كه شما داشتید در مورد این بیانیه این بود كه این قابل اجرا نیست بخاطر اینكه سینما از اساس نمی تواند با شرایط فعلی تعطیل شود. می خواهم در ادامه تحلیل شما را بدانم.
موسوی: نظراتی كه اعلام می كنم نظرات شخصی من به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن است و این نگاه، نگاه اتحادیه نیست(شاید نگاه برخی از دوستانم باشد). اطلاعیه كه صادر شد برخلاف گفته آقای اقباشاوی متاسفانه بیشتر امریه بود و معمولا این اتفاق باید با هماهنگی صنف بیفتد، یعنی زمانی كه می خواهند با تهیه كنندگان صحبت كنند و صنف و اتحادیه تهیه كنندگانی وجود دارد طبیعتا انتظار می رود قبل از هر چیز با صنف هماهنگ باشند و مشورت كنند. این شیوه كار قیم مأبی است و متاسفانه هیئت مدیره خانه سینما دست به كاری زده كه تقریبا می شود گفت هیچ كدام حتی نایب رئیس خود خانه سینما هم این اطلاعیه را به هیچ انگاشته است، بنابراین معمولا این باید حتما پخته شده باشد و با صنف اصلی صحبت شود و تهیه كنندگان حتما باید دعوت شوند و مورد مشورت قرار گیرند، من به عنوان یكی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه گفتم كه این كار شدنی نیست و متاسفانه همینطور هم بود یعنی اگر شما پیگیری كنید خواهید دید كه سریال ها دارد ساخته می شود..
محمد صابری: جناب موسوی شما گفتید كه طرف مشورت نبودید كه خیلی نكته درستی است و جای آسیب شناسی جدی دارد كه زمانی كه آن بیانیه به اسم خانه سینما صادر می شود معدل نظری از صنوف زیرمجموعه خانه باشد منتهی در فضای رسانه ای هم كه رصد می كنیم یك تعدد نظرات متناقض در مورد صنوف داریم، خانوم معتمدآریا به عنوان رئیس صنف بازیگران صراحتا نامه نوشتند و خواستار تعطیلی پروژه ها شدند، آقای امیریوسفی از صنف كارگردانان هم صراحتا تنها راه را تعطیلی پروژه ها دانستند منتهی صنف تهیه كنندگان نگاه متفاوت تری دارد، صنف برنامه ریزان از نوع خودش و زاویه نگاهش، نگاه متفاوت تری دارد. این معدل نگاه كجا باید همسو شود؟
موسوی: به نظر من باید صحبت و مشورت شود و گپ بزنند و قیم مأبی را كنار بگذارند. هیئت مدیره اطلاعیه صادر می كند كه حتی نایب رئیس آن به آن عمل نمی كند، من مشكلی با این ماجرا ندارم فقط می خواهم بگویم حتی یك مقام هیئت مدیره هم موضوع را جدی نمی گیرد. ما برای جان افراد به شدت احترام قائل هستیم، ما از اولین نفرهایی بودیم كه زمانی كه این مرض شناخته شده نبود و راه های مبارزه و حفاظت از آن وجود نداشت در خدمت بزرگوارانی چون آقای اقباشاوی و دوستان دیگر بودیم و ما خواهش كردیم كه پروژه ها را تعطیل كنند و دوستان همه تعطیل كردند. در این 3 ماه دوستان بیكار شدند و شما فكر می كنید طی این بیكاری چه كسی به این دوستان یك ریال كمك كرد؟ حتی تلوزیون را به جایی كشاندیم كه اكثریت پروژه های خود را تعطیل كرد و فقط كارهایی كه به عید مانده بود به طور استثنایی انجام شد. این اتفاق نمی تواند به این شكل بیفتد كه كسی امریه صادر كند و دیگران چشم بگویند آن هم زمانی كه تهیه كنندگان یعنی یكی از بازوهای اصلی تولید یا مدیریت اصلی تولید كاری را می خواهد انجام دهد؛ دو الی سه ماه پیش این اتفاق افتاد و بچه ها همه از من و دوستانم گله داشتند كه ما در این سه ماه نهایت چندرغاز پول به عنوان عیدی به ما دادند و ما سه ماه بیكار بودیم و شما به همین سادگی به ما گفتید كه تعطیل كنیم ولی ما به خاطر جان دوستان همه با هم هماهنگ بودیم. ما در خرداد اولین كاری كه در معاونت سینمایی با كمك آقای دكتر طباطبایی نژاد(معاون سینمایی) و آقای دكتر اعتضامی كردیم این بود كه پروژه های نیمه كاره كارشان را با این شرایط و این پروتكل تمام كنند، در مرحله دوم گفتیم كه پروژه ها با چه شكلی می توانند شروع شوند (باید پزشك و پرستار داشته باشند و وسیله حمل و نقلشان متفاوت باشد و این فاصله ها حفظ شود و ..) و یك دستورالعمل 8 صفحه ای به آنها دادیم و تهیه كنندگان محترم و مدیران تولید هم این را رعایت كردند. نمونه آن این بود كه ما در بخش سینما كمترین خسارت جانی را داشتیم، در سینما بچه ها هر چند وقت یكبار تست كرونا می دادند و سر كارشان پزشك داشتند و همه مسائل را رعایت می كردند و خوشبختانه ما در سینما خسارت جانی نداشتیم؛ الان یكدفعه ای گفتند كه كار را تعطیل كنید و شرایط این است كه در این دو ماه از بند فورس ماژور استفاده كنیم(یعنی پولی ندهیم)، پس این بنده خداهایی كه دارند در یك پروژه با 40 نفر كار می كنند اینها در این دو هفته زندگیشان تعطیل است؟ به گمان من هیئت مدیره خانه سینما كاری كه كرد این بود كه زمانی كه او می گوید تعطیل كنید ما نمی توانیم مدعی طلب از دولت باشیم..
صابری: اشاره كردید كه تجربه ای كه در این مدت داشتید ذیل نظارت های جدی بودند و در چند پروژه پزشك داشتند، واقعا این اتفاق افتاده است؟ پس چرا رسانه ای نشده است؟
اقباشاوی: پروژه ها پزشك داشتند و پروتكل ها رعایت می شد.
موسوی: همین آقای اقباشاوی یكی از كسانی بود كه با توجه به ستاد كرونا تنظیم كرده است كه بچه ها باید چه كارهایی كنند. مساله مبارزه با كرونا چیزی نیست كه علم غیب بخواهد، علم پزشكی گفته است كه اگر شما این مسائل را رعایت كنید احتمال ابتلای شما تا حد نزدیك به 0 پایین می آید، ضمن اینكه پروژه های سینمایی ما متفاوت هستند و یكسری از كارها در فضای باز فیلمبرداری می شوند و اینها تقریبا هیچ مشكلی ندارند چون در فضای باز هستند..
*با توجه به توضیحات شما، مطالعات دقیقی صورت گرفته و ساز و كارها رعایت می شده و با آن ساز و كارها پروژه ها می توانستند به كار خودشان ادامه دهند. آقای موسوی اشاره كردند كه این بیانیه ای كه صادر شده است قیم مأبانه بوده و به شكل امریه صادر شده است. این در تضاد با آنچیزی است كه شما می گویید كه ما باید به یك اتحاد بین صنوف برسیم و از قدرت چانه زنی استفاده كنیم؛ الان آقای موسوی به عنوان یكی از كسانی كه قدرت چانه زنی در سینمای ایران دارند می گویند كه این اتفاق در سینمای ایران نیفتاده است. چرا به این در خانه سینما فكر نشده است؟
اقباشاوی: من در جریان مسائل هیئت مدیره نیستم. بسیار متاسف هستم كه نماینده تهیه كنندگان محترم در هیئت مدیره نیست، گو اینكه ما خودمان خیلی تلاش كردیم و رأی دادیم كه باشند چون ما معتقد هستیم كه این كشتی هیئت مدیره...
موسوی: ما اصلا كاندیدا نداشتیم و قرار نبود در هیئت مدیره كاندید داشته باشیم.
اقباشاوی: بله ولی جناب اقای شایسته به عنوان ...
موسوی: آقای شایسته نماینده انجمن صنفی پخش كنندگان بودند و جزء شخصیت های تهیه كنندگان بزرگ ما هستند، اما آنجا..
اقباشاوی: ما تصور می كنیم كه حضور آقای شایسته در هیئت مدیره می تواند یك پل باشد.
*این اتفاق عجیبی است. خانه سینمای ایران به عنوان مركز صنوف سینمایی چطور می تواند بدون حضور نماینده صنف تهیه كنندگان تصمیمی بگیرد كه در نهایت تهیه كنندگان آن را اجرا كنند؟
اقباشاوی: آنها خودشان باید پاسخگو باشند یعنی هیئت مدیره محترم و سخنگویشان باید پاسخگو باشند، اما تحلیل من این است كه بهتر بود مشورت صنفی می شد، یعنی در مجادله ای كه سال پیش هم با هیئت مدیره پیشین داشتیم این بود كه بدون مشورت یك اتفاقاتی می افتاد. اصولا مشورت خوب است مخصوصا با نیروهای تاثیرگذاری مثل تهیه كنندگان! اصولا اگر با صنوف مشورت شود خیلی خوب و مفید است اما عرض من این است كه الان این اتفاق افتاده است و چه باید كرد؟.
موسوی: دو موضوع اساسی وجود دارد؛ دولت آقای روحانی متاسفانه در حمایت از فرهنگ و هنر اساسا بعد از كرونا هیچ كاری نكرد، البته من اصلا گله ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاون سینمایی ندارم چون زمانی كه كف دست مو نداشته باشد نمی توانند آن را بكنند؛ باید بودجه ای خارج از مصوبات قبلی دهند، بودجه فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند برای كارهایی كه پیش بینی شده هزینه شود به اضافه 30 درصد كه اگر بتوانند از سازمان برنامه و بودجه اجازه بگیرند و بخشی از كارهای دیگر را به این سمت، سمت و سو دهند، اما معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه من فكر می كنم این دو از ضد فرهنگترین و ضد سینماترین آدمهای كابینه آقای روحانی باشند، یعنی متاسفانه حتی زمانی كه اتحادیه تهیه كنندگان از ایشان وقتی خواسته بود، حاضر نشدند این وقت را دهند با اینكه كارهای متعدد و در عكس گرفتن با هنرمندان آدم حرفه ای هستند و این باعث تاسف است.
*ما داریم اظهار نظر می كنیم و باید پاسخ آنها در دولت را هم بشنویم..
موسوی: من گفتم كه از وزارت ارشاد و معاونت سینمایی هیچ گله ای ندارم چون می دانم كه آنها پولی ندارند كه به همكاران من دهند اما واقعیت قضیه این است كه بسیاری از دفاتر تولید فیلم سینمایی، دفتار پخش... من سهم خودم را می گویم وگرنه در خانه سینما 5 هزار نفر بیكار هستند، سازمان برنامه و بودجه و آقای نوبخت لطف كنند بفرماییند كه برای این بچه ها چكار كرده اند؟ بگویند برای این 5 هزار آدم چه قدمی برداشته اند؟ این كه دیگر عجیب نیست. آقای اقباشاوی شما چه استفاده هایی از اینها كرده اید؟ ایشان رئیس صنف دستیاران و برنامه ریزان است، این صنف یكی از اصنافی است كه به شدت باید حمایت شود. شاید عده ای فقط یك عیدی گرفته باشند.
اقباشاوی: درست است.
موسوی: دولت آقای روحانی (شخص آقای روحانی و آقای نوبخت) متاسفانه در زمینه كمك به اهالی فرهنگ هیچ گام درجه یكی برنداشته اند و یك جا باید پاسخگو باشند، البته كرونا می رود و همكاران ما انشالله خواهند ماند و دیگر این اجازه كه با آنها عكس یادگاری گرفته شود را نخواهند داد .
*آقای موسوی یك جمع بندی از فرمایشات شما داشته باشیم. من همینجا از عزیزانمان در دولت درخواست می كنم كه اگر كاری كرده اند بیایند و توضیح دهند و اگر هم كم كاری شده است پاسخگو باشند و این مطالبه ای است كه صنف سینما از عزیزان در دولت دارند و به حق آن را مطرح می كند. بحث دیگر این است كه دانش اقباشاوی اشاره به اتحاد بین صنوف و قدرت چانه زنی كرد؛ در شرایط فعلی با توجه به اینكه سازمان سینمایی همانطور كه شما اشاره كردید تصمیم ویژه ای نگرفته است، در خود خانه سینما هم بین صنوف و هیئت مدیره اختلاف نظرهایی وجود دارد راهكار چیست كه این قدرت در خانه سینما یك پارچه شود و توان چانه زنی پیدا كند؟
موسوی: زمانی كه هیئت مدیره انتخابات گذاشته بود و از 32 صنف خانه سینما فقط 20 صنف امكان رأی دادن و رأی گرفتن داشتند به دوستان گفتم كه این كار شما اشتباه است حتی در مطبوعات هم گفتم كه شما نمی توانید برخلاف اساس نامه عمل كنید، اساس نامه می گوید 2 سوم یعنی 24 صنف باید در انتخابات شركت می كردند و رأی می دادند، اما انتخابات با 20 صنف برگزار شد. دوستان! زمانی كه شما 12 صنف را كنار می گذارید و سعی می كنید كه خودتان جای آنها تصمیم بگیرید هیئت مدیره آتی نمی تواند هیئت مدیره قوی و فعالی باشد، بخشی از این اتفاقات ناشی از این است كه هول هولكی و با سیستمی كه به گمان من ( دقیقه 7 فایل ارسالی دوم؟(فشل؟)) است انتخابات خانه سینما را برگزار كردند.
صابری: شما درباره هیئت مدیره خانه سینما لحن انتقادی داشتید یكی دو بار هم به عملكرد آن اشاره كردید و الان درباره انتخابات صراحتا نقدهایتان را مطرح كردید؛ یك زمزمه هایی فارغ از بحثی كه الان با هم می كنیم وجود دارد، آیا امكان دارد كه صنف واحد تهیه كنندگان مثل سینماداران تصمیم به خروج از خانه سینما بگیرد و در آینده نزدیك شاهد این جدایی هم باشیم؟ من احساس می كنم شما از عملكرد خانه سینما نارضایتی دارید.
اقباشاوی: خدا نكند.
موسوی: اتحادیه تهیه كنندگان چه عضو خانه سینما باشد كه هنوز است و چه نباشد، حامی خانه سینما است چون آن 5 هزار عضوی كه در خانه سینما هستند دوستان، رفقا و همكاران ما هستند. ما می دانیم كه بسیاری از مشكلات مثل مشكلات بیمه شان را می توان از طریق خانه سینما حل كرد. اما درباره اینكه ما در خانه سینما هستیم؟ بله هستیم. اینكه خواهیم ماند؟ همیشه باید این بحث و گفتگو و تصمیم گیری باشد، واقعیت این است كه در همكاران ما برخی نظرشان این است كه از خانه سینما خارج شویم و برخی معتقد هستند باید بمانیم ولی هر دو گروه در یك موضوع كاملا با هم هماهنگ هستند و آن این است كه باید از خانه سینما با تمام قوا حمایت كرد، اگر من از انتخابات هیئت مدیره انتقاد می كنم برای این است كه خانه سینما دارد تضعیف می شود وگرنه ما نامزد نداشتیم و در جلسه هم حضور داشتیم و بچه هایمان رأی هم دادند. من به دوستان گفتم كه اگر مشكل در ثبت و این حرفها داریم در مجمع عمومی همه رأی دهند اما فقط كسانی انتخاب شوند كه شماره ثبت داشته باشند. اتفاقی كه افتاد این بود كه نوع غیر هوشیارانه ای بود وگرنه ما به عنوان اتحادیه چه در داخل و چه در خارج حامی تمام بچه های خانه سینما هستیم و هركاری بتوانیم می كنیم. بخش زیادی از گله ای كه ما از آقای نوبخت و سازمانشان داریم به آن 5 هزار آدمی برمی گردد كه زحمت كش ترین قشر هنر این مملكت هستند و بعضی از آنها 9 ماه است كه بیكار هستند.
*آقای موسوی و آقای اقباشاوی خیلی از شما متشكرم. ممنون كه با ما صحبت كردید.
اقباشاوی: من از مواضع مثبت آقای موسوی تشكر می كنم و امیدوار هستم كه هرچه زودتر اتحاد در خانه سینما بیش از پیش شود و از صنف واحد تهیه كنندگان و سینمادارن وپخش كنندگان خواهش می كنم كه به عنوان قدرتمند ترین صنوفی كه قدرت لابی دارند كمك كنند و مطالبه گرانه از بدنه زحمت كش و بی پناه سینما حمایت كنند.
صابری: به نظر من مباحث انقدر گویا و رو به جلو بود كه فضا هنوز هم برای گفتگو باز است.
*در برنامه های بعدی باز این بحث را ادامه می دهیم چون بحث مهمی است.

دسترسی سریع